چکیده:
ﻫﺪف از اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ درک اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ درﻃـﻲ دﻫـ ﺔ ﮔﺬﺷـﺘﻪ، ﺑـﺎ ﺗﻐﻴﻴـﺮات ﻓﻨﺎوری، ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻛﺮده اﻧﺪ و آن ﻫﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮ ﻓﻀﺎی رﺳـﺎﻧﻪ ای ﺧـﻮد اﺛﺮﮔﺬار ﺑﻮده اﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺑﻪ اﺟﻤﺎل، ﻣﻲ ﺗﻮان ادﻋﺎ ﻛﺮد ﻛﻪ ﺧﻸ ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﻧﮕﺮ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ دﻳﺪﮔﺎه ﻫﺎروﻟﺪ ﻻﺳﻮل در ﺣﻮزة رﺳﺎﻧﻪ، ﺑﺎ اﻳﻦ ﺳﺆال ﻛﻪ ﭼـﻪ ذی ﻧﻔﻌـﺎﻧﻲ ﭼـﻪ ﻧـﻮع ﭘﻴـﺎم و ﻣﺤﺘﻮاﻳﻲ را ﺑﺎ ﭼﻪ ﻓﻨﺎوری و ﭘﻠﺘﻔﺮﻣﻲ و ﺑﺎ ﭼﻪ ﻣﺤﺪودﻳﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﺑـﻪ ﻛﺠـﺎ ارﺳـﺎل ﻣـی ﻛﻨﻨـﺪ ﻣﻮﺟﺐ اﻧﺠﺎم ﺷﺪن اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
بررسی پنج عنصر مدل هارولد لاسول در رسانههای جمعیباتوجهبه ظهور رسانههای جدید ملیکا بردبار 1 سید وحید عقیلی 2 ، شیرین قنبری 3 چکیده هدف از این مقاله درک این موضوع است که چگونه درطی دهۀ گذشته، با تغییرات فناوری، مخاطبان در سراسر جهان تغییر کردهاند و آنها چگونه بر فضای رسانهای خود اثرگذار بودهاند.
Russell Nueman) درمورد آیندۀ مخاطبان رسانههای جمعی تحقیق کرد و اشاره کرد که توسعۀ فناوری ارتباطات و اطلاعات موجب حذف موانع بین بازار رسانهای، مخابرات، و شبکههای کابلی شده است و پیشبینی کرد که درآینده بهطور خاص وسایل ارتباطی همگرا میشوند و این امر سبب پراکندهترشدن مخاطبان میشود (خانیکی 1391: 45- 80).
از سال 1927 مأموریت خود را بهعنوان سازمانی عمومی همواره اطلاعرسانی، آموزش، و سرگرمی قرار داده است، اولویتهای راهبردی این سازمان درحال تغییر است و شامل ایجاد محتوای باکیفیت و نوآورانه و جذب مخاطبان بیشتر بوده است.
میانگین استفاده از سرویسهای ارتباطی در انگلستان شکل زیر در نمودار 4 میزان و نحوۀ استفادۀ کاربران/ مخاطبان انگلستان از محتوای تولیدی فناوریهای ارتباطی دیجیتال درطی ده سال (بازۀ زمانی 2007-2017) نشان داده شده است (Market Report 2017).
3. 4 کانالهای ارتباطی ایران سازمان صداوسیما، علاوهبر تولید و پخش برنامه در شبکههای متعدد رادیویی و تلویزیونی، از سال 1389 معاونت مجازی را برای حضور مؤثر در «فضای مجازی ملی» و طراحی آرایش جامع رسانهای سازمان صداوسیما در عرصۀ اینترنت جهانی و نیز افزایش ضریب نفوذ شبکهها ایجاد کرده و اقدام به راهاندازی خدمات جذاب و پرمخاطب تلویزیون تعاملی، شبکۀ اجتماعی فراگیر، و ...