چکیده:
عدالت یکی از مهمترین مبانی در آموزههای دینی است که وجود آرمانها و ارزشهای اخلاقی در آن موج میزند. اسلام بر ازدواج تاکید فراوان دارد. ازدواج حقوق و تکالیفی برای زوجین ایجاد مینماید، تحلیل تفاوتهای اینحقوق در فقه امامیه و ماده 16 کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان قابل ملاحظه و مداقه میباشد. کنوانسیون حقوقی برابر را برای زوجین در نظر گرفته است، یکی از موارد اختلافی ریاست مرد در خانواده است، با عنایت به ضرورت وجود مدیر و سرپرست در هر جامعه، ریاست شوهر، یک ریاست اداری است نه استبدادی، و زن ملزم به اطاعت از مرد در امور شخصی نیست. این نوشتار با ارائه تفسیری نو از ریاست و اختصاص آن به حوزهی اقتصادی خانواده، بین حکم شرع و کنوانسیون همسویی ایجاد نموده است. بایسته است قانونگذار با شناخت اصول و استخراج آن از کتاب، سنت و عرف جامعهی اسلامی و با تعیین معیارهای مناسب به اصلاح قوانین همت گمارد.عدالت یکی از مهمترین مبانی در آموزههای دینی است که وجود آرمانها و ارزشهای اخلاقی در آن موج میزند. اسلام بر ازدواج تاکید فراوان دارد. ازدواج حقوق و تکالیفی برای زوجین ایجاد مینماید، تحلیل تفاوتهای اینحقوق در فقه امامیه و ماده 16 کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان قابل ملاحظه و مداقه میباشد. کنوانسیون حقوقی برابر را برای زوجین در نظر گرفته است، یکی از موارد اختلافی ریاست مرد در خانواده است، با عنایت به ضرورت وجود مدیر و سرپرست در هر جامعه، ریاست شوهر، یک ریاست اداری است نه استبدادی، و زن ملزم به اطاعت از مرد در امور شخصی نیست. این نوشتار با ارائه تفسیری نو از ریاست و اختصاص آن به حوزهی اقتصادی خانواده، بین حکم شرع و کنوانسیون همسویی ایجاد نموده است. بایسته است قانونگذار با شناخت اصول و استخراج آن از کتاب، سنت و عرف جامعهی اسلامی و با تعیین معیارهای مناسب به اصلاح قوانین همت گمارد.
خلاصه ماشینی:
داشتن زندگی بسامان و هماهنگ با سرشت انسان و همچنین پایدار ماندن نسل بشر در گرو تشکیل خانواده میباشد از دیدگاه اسلام همین که نکاح به درستی واقع شود، حقوق و تکالیفی برای زوجین ایجاد میشود که حقوقدانان از آن به آثار نکاح تعبیر میکنند، آثار حقوقی نکاح شامل دو بخش است: بخشی از این آثار دارای جنبه مالی است و بخش دیگرغیرمالی میباشد که مهمتر از بخش اول است؛ زیرا نکاح در درجه اول یک قرارداد غیرمالی است و روابط غیرمالی زوجین، مهمتر از روابط مالی آنهاست.
مهریه در آینه روایات: همواره پیشوایان و بزرگان دین مبین اسلام به ضرورت استقرار مهر و تأدیهی آن به زوجه تأکید داشتهاند که به چند روایت در این زمینه اشاره میگردد، پیامبر(ص) فرمود: هر کس دربارهی پرداخت مهریه و صداق همسرش به او ستم کند، وی در نزد خداوند زانی محسوب میشود، و خداوند عزوجل در روز قیامت او را گوید: بنده من جاریهام را بتو با پیمانی به همسری دادم، و تو پیمان را وفا ننمودی و به آن جاریه ستم کردی، پس از حسنات و اعمال نیک که آن مرد داشته باندازهی طلب آن زن برگیرند و به آن جاریه دهند، و هر گاه عمل خیری برای او باقی نماند، امر فرماید او را به دوزخ برند بسبب پیمانی که آن را شکسته و وفا ننموده است.
این ماده حاوی بار تکلیفی برای شوهر است و جنبه ریاستی و حاکمیتی ندارد، به این دلیل واضح که قاعده فقهی مهمی با این مضمون «بنده کسی مباش، که خداوند تو را آزاد آفریده است» وجود دارد که اگر برای مرد جایگاهی به عنوان رئیس به معنای عام کلمه در نظر بگیریم، این امر از یک طرف با قاعده فقهی فوق الذکر و همچنین با آیه 40 سوره یوسف منافات پیدا میکند و از طرف دیگر، مخالف هم طراز بودن زن و شوهر در رابطه زناشویی میگردد.