چکیده:
هدف این مطالعه، ارائه یک مدل برای نشاندادن رابطة هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و نقش واسطهای حرمت خود و حمایت اجتماعی در این رابطه بود. جامعة پژوهش حاضر کلیة دانشآموزان مقطع متوسطة شهرستان خواف بودند که تعداد 360 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای مهارت و صلاحیت هیجانی تکسیک، حرمت خود روزنبرگ و حمایت اجتماعی ادراکشدة چندبُعدی زیمت و همکاران استفاده شد. دادههای حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روشِ تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادندکه هوش هیجانی، حرمت خود و حمایت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی رابطة معناداری دارند و حرمت خود و حمایت اجتماعی در رابطة بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی نقش واسطهای دارند و مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج حاکی از اهمیت و نقش هوش هیجانی، حرمت خود و حمایت اجتماعی در ارتقای پیشرفت تحصیلی است که باید مدنظر متخصصان و مسئولان آموزشوپرورش قرار گیرد.
Background and Purpose: This study aims to present a model to show the relationship of emotional intelligence with academic achievement and the mediating role of self-esteem and social support in this relation.
Research method: The study was descriptive and type of correlational. The study population were all high school students KHAF city that 360 person were selected by random cluster sampling as sample. In this study، questionnaires Txiki emotional Skills and competencies، Rosenberg Self-Esteem، Multidimensional Scale of Perceived Social Support Zimet and colleagues were used. The resulting data were analyzed by Pearson correlation coefficient and path analysis.
Findings: The findings showed that emotional intelligence، self-esteem، and social support have a significant relationship with academic achievement and self-esteem and social support also have a mediating role in relationship between emotional intelligence and academic achievement. The model had a suitable fitness.
Conclusion: Thus the results imply the importance and role of self-esteem، social support، and emotional intelligence in improving academic achievement that