چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استعاره درمانی بر رضایت از مدرسه و تاب آوری دانش آموزان با افت عملکرد تحصیلی دوره دوم متوسطه شهرستان لنجان در سال تحصیلی 96-95 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای عملکرد تحصیلی ضعیف در سال مذکور بود که 30 دانش آموز پسر بهصورت نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی(15نفر) و کنترل(15نفر) گمارده شدند. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. مداخلات استعاره درمانی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای طی 2 جلسه در هفته بر روی آزمودنی های گروه آزمایش انجام گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه رضایت تحصیلی هوبنر(1994) و تابآوری کانر و دیویدسون(2003) بود. دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شد. تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که مداخله آموزش مبتنی بر استعاره درمانی در دو متغیر رضایت از مدرسه و تاب آوری منجر به افزایش معنادار عملکرد در گروههای آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون گردید. آموزش مبتنی بر رویکرد استعاره درمانی بر رضایت نحصیلی و تاب آوری به ترتیب 92 و 84 درصد واریانس تغییرات را تبیین نمود. متغیر مستقل در این مرحله بر خرده مقیاس های متغیر تاب آوری شامل شایستگی و استحکام شخصی، اعتماد به غرایز شخصی و تحمل عواطف منفی، پذیرش مثبت عواطف و روابط ایمن، کنترل و تاثیرات معنوی به ترتیب 59، 77، 84، 77 و 58 درصد از تغییرات متغیرهای وابسته را تبیین نمود (05/0(P
The purpose of this study was to investigate the effect of metaphoric therapy on school satisfaction and resilience of students with decreasing academic performance in the second grade secondary school of Lenjan، 96-95. The statistical population of the study consisted of all students with poor academic performance in the academic year of 1996-96. 30 students were selected by multi-stage random cluster sampling and randomly assigned to two experimental groups (15 subjects) and control (n = 15). The research method was pre-test and post-test with control group. Meta-therapy interventions were performed for 8 sessions of 90 minutes in 2 sessions per week in the experimental group. The instrument used was Hubner's academic satisfaction questionnaire (1994) and the persistence of Connor and Davidson (2003). Data were analyzed using Mannova's covariance analysis. Analysis of the research data showed that the intervention of meta-therapy based education in two variables of school satisfaction and resilience led to a significant increase in performance in the experimental groups compared to the control group in the post-test phase. Education based on the meta-therapy approach on non-survival and resilience satisfies 92% and 84% of variation variation، respectively. Independent variable at this stage on the resiliency variable subscales including personal competence and solidity، trust in personal instincts and tolerance of negative emotions، positive admission of emotions and safe relationships، control and spiritual influences were 59، 77، 84، 77 and 58 percent، respectively. It explains the changes in dependent variables (P <0.05).
خلاصه ماشینی:
تحليل داده هاي پژوهش نشان داد که مداخله آموزش مبتني بر استعاره درماني در دو متغير رضايت از مدرسه و تاب آوري منجر به افزايش معنادار عملکرد در گروه هاي آزمايش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون گرديد.
استعاره کاربرد يـيک کلمه يا يک عبارت براي يک شي يا يک مفهوم است که در واقع و ظاهر امر براي آن شي 1 1 Zulling, Valois, Huebner, Drane 2 Scott, Shannon and Caroline 3 Metaphor Therapy به کار برده نميشود و اين ک مه ا عبافرصلت نامبه رامطي اعارات ئه رقوياانشس نا باي تشربييتييا شمفماهروه م ٣د٣،گبهرا ي٨ش٩شـ٣ن١هاد ميشود و هدف آن روشن کردن مفهومي گنگ از طريق قياس با امري واضح است (تابودي و بروديتسکي ٢٠١١،١)، به نظر فريدبرگ و والت ٢(٢٠١٠) استعاره با برخخـورداري ککـافي از ويژگيهاي کلامي و تصويرسازي، امکان مناسبي براي پردازش و فراخخـواني اطلاعـعات از حافظه درازمدت پيدا ميکند و پيام را به نحوي روشن و زنده منتقل مـمي سسـازد.
نتايج تحليل کوواريانس نشان دادند که اين روش درماني منجر به بهبود و افزايش سطح کيفيت زندگي والدين افراد نابيناي چندمعلوليتي در گروه آزمايش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون در نتيجه تحليل کواريانس گرديده است .
قوامي، فاتحي زاده ، فرامرزي و نوري امامزاده ئي( ١٣٩٣) در پژوهش خود تحت عنوان استعاره درماني بر ميزان اضطراب اجتماعي و عزت نفس دانش آموزان دختر دوره راهنمايي شهر اصفهان ، با روش نيمه تجربي و طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.
محققان شيوه هاي مختلفي را در جهت ارتقاء رضايت از مدرسه و تاب آورتر کردن دانش آموزان داراي افت تحصيلي انجام داده اند که يکي از اين روشها، مدل استعاره درماني گروهي است .