چکیده:
مطالعه ی حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی (پایایی و روایی) در مقیاس هوش هیجانی اسکات انجام شد. این پرسشنامه 33 ماده دارد و در سال 1998 توسط اسکات و همکارانش ساخته شده است. جامعه ی مورد مطالعه، دانش آموزان دبیرستان بندرعباس بودند که از میان آنها به روش خوشه ای چند مرحله ای، ابتدا نمونه ای شامل 50 دانش آموز، سپس نمونه ای شامل 402 دانش آموز انتخاب شد. محاسبه ی پایایی به روش همسانی درونی و باز آزمایی انجام و به ترتیب ضرایب 723/0 و 852/0 حاصل شد. از آزمون هوش هیجانی بار آن، به عنوان شاخص روایی ملاکی هم زمان استفاده شد و همبستگی آن با مقیاس اسو اماکات 712/0 بود. روایی صوری آزمون نیز توسط اساتید و دانشجویان رشته ی روانشناسی و مشاوره تایید شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس سه عامل دارد و به صورت نظم دهی و کاربست هیجانات، خوش بینی و مثبت نگری، و ارزیابی هیجانات نام گذاری می شود. بررسی همبستگی بین نمره عامل های مقیاس اسکات و خرده مقیاس های بار آن نشان داد که بین تعدادی از آنها همبستگی نسبتا بالایی وجود دارد. در نتیجه ی تحلیل عاملی، 5 مورد از ماده های آزمون حذف شد و سوالات به 28 عدد کاهش یافت. پرسشنامه ی اسکات از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و به دلیل کوتاه بودن و سهولت در اجرا، می تواند جایگزین مناسبی برای آزمون های بلند هوش هیجانی باشد.
خلاصه ماشینی:
هنجاریابـی مقیـاس هـوش هیجانی اسـکات بر دانش آمـوزان دبیرسـتان های شـهر بندرعباس زینب اطهری * تاریخ دریافت :٩٧/٠١/٢٣ نادر کریمیان ** تاریخ پذیرش :٩٧/٠٦/٠٤ فاطمه هدایتی *** یاسمن نادرزاده **** امیراصغر نظری ***** چکیده مطالعـه ی حاضر با هدف بررسـی ویژگی های روان سـنجی (پایایی و روایـی ) در مقیاس هوش هیجانـی اسـکات انجـام شـد.
نتایـج تحلیل عاملی نشـان داد که این مقیاس سـه عامل دارد و بـه صورت نظم دهی ٧٧ و کاربسـت هیجانـات ، خوش بینـی و مثبت نگری ، و ارزیابی هیجانات نام گذاری می شـود.
اسـکات ١ و همـکاران در ١٩٩٨، مقیـاس هـوش هیجانـی خـود را براسـاس مـدل خصیصـه طراحــی و اعتباریابــی کردنــد کــه ایــن مقیــاس در شــماری از تحقیقــات بــه کار رفته اســت Petrides and Furnham, 2001 & Ausin et al, 2004 & Ciarrochi et al, 2001 & Saklofski et al,) ٢٠٠١ ,Schutte et al & ٢٠٠٣).
general mood بـه منظـور مطالعـه ی روایـی ملاک آزمـون اسـکات ، دو آزمون بـارـ آن و اسـکات هم زمان بر نمونـه ی اولیـه اجرا و همبسـتگی بین دو آزمون محاسـبه شـد کـه نتایج آن در جدول شـماره ی ٢ ارائه شده اسـت .
جدول ٦: همبستگی بین نمره عامل های آزمون اسکات و خرده مقیاس های بارـ آن (رجوع شود به تصویر صفحه) نتیجه گیری پژوهـش حاضـر بـا هـدف اعتباریابی مقیـاس اندازه گیـری هوش هیجانـی اسـکات (١٩٩٨)، بـر دانش آمـوزان دبیرسـتان های بندرعبـاس انجام شـد.
نتایـج تحلیـل عاملـی نشـان داد که مقیاس اسـکات دارای سـه عامـل نظم دهی و کاربسـت هیجانـات ، خوش بینـی و مثبت نگـری ، و ارزیابی هیجانات اسـت و با نتایج تحلیل عاملی اوسـتین و همکاران (٢٠٠٤) همخوانی دارد.