چکیده:
پژوهش حاضر به مطالعة چگونگی ابراز خود در میان میکرواینفلوئنسرهای اینستاگرامی شهر یزد پرداخته است. برای این منظور از رویکرد کیفی و روش نظریة زمینهای، همچنین نمونهگیری نظری و هدفمند استفاده شد. فرایند نمونهگیری نظری تا اشباع دادهها ادامه یافت. اطلاعات گردآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل و یافتهها در قالب خط داستان (شامل 25 مقولة اصلی و 1 مقولة هسته) و مدل پارادایمی ارائه شدند. بهطورکلی روایتهای میکرواینفلوئنسرها از ابراز خود نشاندهندة این واقعیت است که آنها با استفاده از پایگاه مجازی و انگیزههای متعالی خود، همچنین در فضای آنومیک هنجاری جامعه، تجربة خودرهابخشی مجازیشان را با پویاییهای متفاوتی همراه میکنند. چنین وضعیتی جهان ذهنی و عینی مشارکتکنندگان را درگیر میکند و دنیای آنان پروبلماتیک میشود. به عبارت دیگر خودرهابخشی آنان در مواجهه با مخاطبان چند هزار نفرة آنان بهطور مداوم دستکاری میشود و آنها را وادار میکند تا راهبردهای خود را در مواجهه با این مخاطبان بازاندیشی کند.
The present study attempts to study that how to express itself among micro influencers. Using the qualitative approach and grounded method, micro influencers were selected and studied using theoretical and objective sampling. Sampling continued until the researchers concluded that new information would be the repetition of the former information. Data collected through the study of sources and interviews with experts and technical notes. After refining the initial code (combining overlap and exemplifier codes), the findings were presented in the form of a story line (including 25 main categories and one core category) and a paradigmatic model. The research paradigm model represents the flow of processes and activities that have occurred in the context of the study. Generally Micro-influenced stories from expressing yourself Indicates this fact that they through the virtual base and their transcendental motives and in the context of the normative anomy of society their own virtualization experience comes with different dynamics. Such a situation involves the subjective and objective world of the participants, and their world becomes problematical. In other words, their self-emancipation is constantly being manipulated in the face of the audience of several thousand, and it forces them to rethink their strategies in confronting these audiences.
خلاصه ماشینی:
به طورکلي روايت هاي ميکرواينفلوئنسرها از ابراز خود نشان دهندة اين واقعيت است که آن ها با استفاده از پايگاه مجازي و انگيزه هاي متعالي خود، همچنين در فضاي آنوميک هنجاري جامعه ، تجربۀ خودرهابخشي مجازيشان را با پوياييهاي متفاوتي همراه ميکنند.
اين فعاليت و کنش هاي احساسي و رفتاري کاربران جوان در دنياي مجازي ، نوعي زندگي دوم است که به آنان اجازه مي دهد در بازنمايي مجازي خود از فضاي جهان واقعي اجتماعي متفاوت عمل کنند.
درحقيقت ديگر مرزبندي دقيقي ميان فضاي واقعي و مجازي وجود ندارد و نحوة ارتباط و پيوندي که ميان آن ها پديد آمده ، به خلق فضايي يکپارچه منجر شده است ؛ به اين معنا که کاربران هم زمان در هر دو فضا حضور دارند و اين دو با يکديگر مرتبط هستند (عاملي ، ١٣٨٨: ٥)؛ فضايي که به فرد قدرت نمادين بيشتر و امنيت رواني گسترده تري ميدهد.
درنتيجه ميتوان گفت چگونگي تغييرات ارزشي ناشي از حضور فراگير جوانان در شبکه هاي اجتماعي از يک سو و تأثيرپذيري و تأثيرگذاري بالاي اين فراگيري در تغيير نگرش ها، گرايش ها، عادات ، منش ، رفتارها و سبک زندگي مردم در جوامع در حال گذاري مانند کشور ما - که فرهنگ استفاده از شبکه هاي مجازي به دلايل متعدد با تأخير نهادينه و حاکم مي شود - از سوي ديگر اهميت مي يابد.
شبکه هاي اجتماعي مجازي به عنوان رسانه هايي که بر زندگي افراد سايه انداخته اند و استفاده از آنان جزء جداييناپذير بخش بزرگي از افراد جامعه شده است ، تغييرات عمده اي در سبک زندگي، افکار و ارزش هاي افراد به وجود آورده اند.