چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خود کارآمدی معلمان تربیت بدنی شهر بندر عباس بود.
روش شناسی
روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده و به لحاظ هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل دبیران تربیت بدنی مشغول به کار در مدارس شهر بندرعباس در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی (1393-1394) می باشد، که تعداد آنها برابر با 225 نفر بوده و براساس فرمول مورگان 142 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی خوشه ای در ناحیه یک و دو انتخاب شدند. از تعداد 142 پرسشنامه پخش شده 140 پرسشنامه برگشت داده شد. ابزار مورد نظر برای سنجش متغیرها، رگه هوش هیجانی و خودکارآمدی بود. پایایی خودکارآمدی و هوش هیجانی با استفاده ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 81/0 و 83/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری توسط نرم افزار 18spss استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی(خودآگاهی، مهارت های اجتماعی، درک عواطف خود) با خودکارآمدی در معلمان تربیت بدنی شهر بندرعباس رابطه معناداری وجود داشت. همچنین مشخص شد، 3/27 درصد از تغییرات واریانس متغیر خودکارآمدی توسط، ابعاد هوش هیجانی( خوش بینی، خودآگاهی، درک عواطف خود و مهارت های اجتماعی) تبیین می شود.
بحث و نتیجه گیری
بنابراین هوش هیجانی و خودکارآمدی بالای معلمان برای بهره برداری از فرصت های اندک و موجود و استفاده از روش های خلاقانه می تواند در جهت پیشبرد اهداف تربیت بدنی در آموزش و پرورش بسیار مهم و موثر باشد.
Objective
The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and self-efficacy among physical education teachers in Bandar Abbas.
Methodology
The methods of this study is descriptive- correlation. The population consists of all physical education teachers working in schools of education in Bandar Abbas in three elementary, middle and high school academic year (1393-1394), which is a number equal to 225, according to the formula Morgan 142 subjects were selected randomly in the one and two were selected. But of the 142 questionnaires distributed, 140 questionnaires were returned. Tool to measure the variables of interest include: Furnham (Ptraydz and Farnham, 1996) and efficacy (Shrrv et al., 1982) was. Efficacy and reliability using Cronbach's alpha coefficient EI respectively 81% and 4/83 percentage is calculated. To analyze the data, Pearson correlation analysis and multiple regressions were used by software 18spss.
Results
Hypothesis testing showed that between emotional intelligence (self-awareness, social skills, understand their emotions) the efficacy of physical education teachers in Bandar Abbas, a significant relationship was found. But the optimism and self-efficacy for physical education teachers in Bandar Abbas, a significant relationship was found. Adjusted by the amount of 27.3% of the variance in self by changing the dimensions of emotional intelligence (optimism, self-awareness, understanding their emotions and social skills) were explained.
Conclusion
High level of Emotional intelligence and self-efficacy of teachers are very important to exploit the available opportunities and Using innovative methods can be used to further the goals of Physical Education in Education
خلاصه ماشینی:
57 رويش روان شناسي، سال ٨، شماره ١، شماره پياپي ٣٤، فروردين ماه ١٣٩٨ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 8(1), 2019 رابطه بين هوش هيجاني و خودکارآمدي معلمان تربيت بدني شهر بندرعباس The relationship between Emotional intelligence and self-efficacy among physical education teachers in Bandar Abbas city Dr Leila Ghorbani Ghahfarokhi دکتر ليلا قرباني قهفرخي Department of Physical Education, Payam Noor استاديار دانشگاه پيام نور University, Iran Dr Sedigheh Eslami * نويسنده مسئول Department of Physical Education, Payam Noor دکترصديقه اسلامي University, Iran استاديار دانشگاه پيام نور aeslami2008@gmail.
Hypothesis testing showed that between داد که بين هوش هيجاني(خودآگاهي، مهارت هاي اجتماعي، درک عواطف emotional intelligence (self-awareness, social skills, خود) با خودکارآمدي در معلمان تربيت بدني شهر بندرعباس رابطه understand their emotions) the efficacy of physical معناداري وجود داشت .
جدول ٩- ضرايب رگرسيون ضريب استاندارد ضريب استاندارد نشده شده متغيرهاي پيش بين t P ضريب خطاي Beta B معيار ثابت 4/36 21/311 0/001* 4/87 64 رابطه بين هوش هيجاني و خودکارآمدي معلمان تربيت بدني شهر بندرعباس physical education teachers in The relationship between Emotional intelligence and self-efficacy among خودآگاهي ٠/٥٥٥ ٠/١١٣ ٠/٤١٣ ٤/٨٩٨ *٠/٠٠٠١ مهارت اجتماعي ٠/٣٤٥ ٠/٠٩٦ ٠/٢٧٥ ٣/٥٨٣ *٠/٠٠٠١ درک عواطف خود ٠/٠٨٥ ٠/١٦٩ ٠/٠٥٠ ٠/٥٠٦ ٠/٦١ خوشبيني ٠/٣٨٢ ٠/٣١٦ ٠/١١٣ ١/٢٠٩ ٠/٢٢ متغير ملاک: خودکارآمدي *در سطح ٠/٠١ معنيدار با توجه به جدول ٩، و بر اساس نتايج رگرسيون گام به گام ، خودآگاهي اولين اولويت را در پيش بين خودکارآمدي دارد و به صورت مثبت تغيير در واريانس خودکارآمدي را پيش بيني ميکند (٠٠١>p و ٠٤١٣=Beta).