چکیده:
در این پژوهش مدلی جهت اندازه¬گیری توان رقابت¬پذیری بنگاه¬ها ارائه شده است. برای این منظور مدل رقابتی پورتر با استفاده از فنون فرآیند تحلیل شبکه و منطق فازی توسعه داده شد. نیروهای پنج¬گانه مدل ساختار صنعت پورتر که شامل تهدید تازه¬واردها، قدرت چانه¬زنی خریداران، قدرت چانه¬زنی تامینکننده¬گان، شدت رقابت بین بنگاه¬ها و تهدید کالاهای جایگزین هستند، به عنوان نیروهای اصلی رقابتی در نظر گرفته شده است. برای اندازهگیری هر یک از این عوامل، متغیرهایی در نظر گرفته شد و با استفاده از نظرات کارشناسان صنعت نوشیدنی¬ها و مدیران ارشد یک شرکت تولید نوشابه¬های ¬گازدار، اهمیت این نیروها و عوامل آنها در صنعت نوشیدنی¬های گازدار تعیین شد. مهمترین عامل تاثیرگذار بر شدت رقابت در بازار نوشیدنی¬های گازدار، قیمت کالاهای جانشین مشخص شد. در نهایت، با توجه به وضعیت شرکت مورد مطالعه، امتیاز رقابت ¬پذیری آن تعیین گردید.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر سعي دارد تا با ارائه يک رويکرد جامع و کاربردي، خلاء موجود در اين زمينه را شناسايي کرده و به مديران و سياست گذاران در سطح بنگاه ، صنعت و کشور کمک کند تا به موقعيت رقابتي بنگاه يا صنعت خود پي برده و براي افزايش رقابت پذيري خود، استراتژي - هاي مناسبي را پيريزي نمايند.
هدف اصلي اين پژوهش ، ارائه چهارچوبي به منظور محاسبه امتياز رقابت پذيري در سطح بنگاه است که با استفاده از يک مطالعه موردي در صنعت نوشيدنيهاي گازدار، کاربردي بودن اين روش آزمون گرديد.
فازيسازي مقايسه بين اهميت عوامل تاثيرگذار بر صنعت نوشيدنيها (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) در ادامه براي اجراي مدل فرآيند تحليل شبکه اي فازي لازم است تا وابستگي شاخص هـاي رقابت پذيري با يکديگر تعيين شود.
همچنين با استفاده از داده هاي جدول پنج مدل فرآينـد تحليل شبکه اي فازي در نرم افزار لينگو ساخته شده و در نتيجه ي اجراي اين مدل ، بردار ضرايب فرآيند تحليل سلسله مراتبي فازي (W) براي هر يک از عوامل رقابتي محاسبه شد.
وزن هاي محلي و کلي هر کدام از شاخص ها (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) جهت محاسبه امتياز رقابت پذيري، داده هاي حاصل از پرسشنامه دوم مورد تحليل قرار گرفت که در جدول هفت نشان داده شده است .
محاسبه امتيازات از دست رفته شرکت مورد مطالعه (به تصویر صفحه رجوع شود) در پژوهش هاي پيشين که در حوزه اندازه گيري رقابت پذيري در سطح بنگاه انجام شده از روش هاي گوناگوني استفاده شده است .