چکیده:
در این مقاله با بررسی شاخص¬های تاثیرگذار برای کسب موفقیت دانشگاه¬های مجازی در دنیای رقابت مبتنی بر یادگیری الکترونیک، راهکارهایی را برای بهبود عملکرد دانشگاه ارائه می¬نماید. از اینرو، این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی است و روش مطالعه آن توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری شامل عوامل دستاندرکار در واحدهای دانشگاه¬های مجازی کشور است. با توجه به کوچک بودن جامعه؛ تمام-شماری صورت گرفته است. لذا 72 پرسشنامه به¬صورت الکترونیکی و بر روی کاغذ بازگشت داده شد. آمار توصیفی نتایج نشان می¬دهد که دانشگاه¬ها از شاخص¬های مزیت رقابتی نظیر همگام شدن با رقابت¬های دیجیتالی جهانی، مطالعات خودسازماندهی¬شده، صرفه¬جویی در هزینهها برای دانشگاه¬های مجازی، صرفه¬جویی مالی و زمانی برای دانشجویان مجازی، انعطاف¬پذیری آموزش الکترونیکی، علاقه¬مندی جامعه به آموزش الکترونیکی برخوردارند. لیکن نیازمند بهبود کارآیی هستند.
خلاصه ماشینی:
آموزش الکترونيک پول را ذخيره ميکند و هزينه ها را کاهش ميدهد و در اين مورد توجه به اين نکات ضروري است : زمان کمتر استاد و دانشجو (وقت بيشتر استاد براي تحقيقات )، جايگزين کردن ساعات گران نيروي کار، صرفه جويي در مقياس ، استفاده مجدد از وسايل يادگيري، نياز نداشتن به برگزاري کلاس و آزمايشگاه هاي کامپيوتري در دانشگاه ، کاهش انرژي آموزش دادن [٢١].
شاخص هاي دانشگاه مجازي براي کسب مزيت رقابتي (به تصویر صفحه رجوع شود) اين تحقيق به لحاظ هدف کاربردي و از نظر روش از نوع توصيفي ـ پيمايشي است .
سوال دوم مطالعات خود سازماندهيشده در دانشگاه هاي مجازي به عنوان شاخصي براي مزيت رقابتي مطرح است ، با بحث ها و نتايج تحقيقات ونگ (٢٠٠٠)، فينک (٢٠٠٠)، سوفرت (٢٠٠١)، جلتنس و هانسون (٢٠٠٤) و سعيد و همکاران ( ١٣٨٩) تطابق دارد.
ـ سوال ششم : علاقه مندي جامعه به دوره هاي آموزشي برخط به عنوان شاخصي براي مزيت رقابتي دانشگاه هاي مجازي مطرح است ، با بحث ها و نتايج تحقيقات ونگ (٢٠٠٠)، هانا (١٩٩٨)، جلتنس و هانسون (٢٠٠٤) تطابق دارد.
Restructuring Higher Education institutions in Europe: The case of virtual learning environments.
IRRODL ( A refereed e-journal t advance research, theory, and practice in open and distance learning worldwide).
Assuring the Quality of Online Learning in Australian Higher Education.