چکیده:
پژوهش حاضر در یک طرح همبستگی به بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس ادراکات والدینی (POPS؛ رابینز، 1994) می پرداخت. نمونه پژوهش شامل 660 دانش آموز دبیرستانی (340 دختر، 320 پسر) شهر بجنورد بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس ادراکات والدینی و پرسشنامه عزت نفس اسمیت (1967) را تکمیل کردند. از آلفای کرونباخ، ضریب باز آزمایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و تحلیل واریانس چندمتغیره جهت تحلیل داده ها استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس ادراکات والدینی، از خرده مقیاس های درگیری مادر، حمایت مادر از خودمختاری، گرمی مادر، درگیری پدر، حمایت پدر از خودمختاری و گرمی پدر تشکیل شده است. تحلیل عاملی تاییدی، ساختار عاملی به دست آمده را تایید کرد. ضرایب پایایی مقیاس از طریق محاسبه آلفای کرونباخ در خرده مقیاس های ادراکات والدینی به ترتیب برای شیوه مادر 59/0 تا 77/0 و برای شیوه پدر 59/0 تا 76/0 و ضرایب باز آزمایی پس از 3 هفته نیز به ترتیب برای شیوه مادر 40/0 تا 80/0 و برای شیوه پدر 38/0 تا 68/0 به دست آمد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان دهنده وجود تفاوت در خرده مقیاس های ادراکات والدینی بر حسب سطح عزت نفس و جنسیت بود. در مجموع یافته ها گویای آن بود که مقیاس ادراکات والدینی در نمونه دانش آموزان ایرانی از ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی مناسبی برخوردار است.
In this study with correlational design, the psychometric characteristics of the Perceptions of Parents scale (POPS; Robbins, 1994) were investigated. Sample of high school students (340 female and 320 male) in Bojnourd were selected with Cluster sampling and completed POPS and Smith`s self-esteem Questionnaire (1967). Cronbach `s Alpha, test-retest coefficient, exploratory and confirmatory factor analysis and Manova used for data analysis. Exploratory factor analysis showed that POPS consist of maternal involvement, maternal autonomy support, maternal warmth, father`s involvement, father`s autonomy support and father`s warmth. The extracted factor confirmed by Confirmatory factor analysis. Cronbach `s alpha was 0.59- 0.77 for mother`s subscales and 0.59- 0.76 for father`s subscales and test-retest coefficients (over a three week period) was 0.40- 0.80 for mother`s subscales and 0.38- 0.68 for father`s subscales. Manova indicated that there are significant differences in POPS subscales based on self-esteem degree and Gender. In sum, findings revealed that POPS have an appropriate factor structure and psychometric properties for Iranian high school students.
خلاصه ماشینی:
265 رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٩، شماره پياپي ٣٠، آذر ماه ١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (9) Autumn2018 ساختار عاملي و ويژگيهاي روان سنجي مقياس ادراکات والديني در دانش آموزان دبيرستاني Factor Structure and Psychometric Properties of Perceptions of Parents Scale (POPS) in High school students فرهاد تنهاي رشوانلو(نويسنده مسئول ) Farhad Tanhaye Reshvanloo PhD Student of educational دانشجوي دکتري روان شناسي تربيتي، دانشگاه psychology Semnan University سمنان tanha@alumni.
Warmth 268 ساختار عاملي و ويژگيهاي روان سنجي مقياس ادراکات والديني در دانش آموزان دبيرستاني Factor Structure and Psychometric Properties of Perceptions of Parents Scale (POPS) in تحقيقات نشان مي دهد که حمايت از خودمختاري با پايداري ١(پلتير و همکاران ، ٢٠٠١)، انگيزش (شيرکف و رايان ، ٢٠٠١؛ ني ميک و همکاران ، ٢٠٠٦؛واتس و کلادول ، ٢٠٠٦؛ تنهاي رشوانلو و حجازي، ١٣٩١) و عزت نفس (هرز و گالون ، ١٩٩٩؛ مارتينز و گارسيا، ٢٠٠٧؛ تنهاي رشوانلو، ١٣٨٩؛ تنهاي رشوانلو و حجازي، ١٣٩٠)؛ درگيري با پيشرفت تحصيلي (وونگ ، ٢٠٠٨) و عزت نفس (زيمرمن ٢ ١٩٩٥ نقل از برونته سينک و همکاران ، ٢٠٠٦؛ تنهاي رشوانلو و حجازي، ١٣٩٠) و رفتار گرم و پذيرنده والدين با بهزيستي روان شناختي (ني ميک و همکاران ، ٢٠٠٦؛ تنهاي رشوانلو و حاجي زاده نداف ، ١٣٩١)، انگيزش خودمختار (تنهاي رشوانلو و حجازي ، ١٣٩١)، عزت نفس (هرزو گالون ، ١٩٩٩؛ تنهاي رشوانلو و حجازي، ١٣٩٠)،کمال گرايي(فرازي و همکاران ، ١٣٩٢)، خودناتوان سازي(سخاوتمند، ١٣٩٢) و سبک هاي هويت (سبحاني، ١٣٩٢) در فرزندان رابطه دارد.