چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ وﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺪرﺳﻪ در اﻣﻨﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽﭘﺮدازد. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﭼﻬﺎر ﺳﻮال ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺪرﺳﻪ، ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و راه ﻫﺎی اﯾﺠﺎد آن و راﻫﮑﺎرﻫﺎی اﻣﻨﯿﺖ ﻣﻄﺮح و ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. روش اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺤﻠﯿﻞ اﺳﻨﺎدی ﺑﻮده وﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎی ﻻزم ﺟﻬﺖ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺳﻮالﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک ﻣﻮﺟﻮد و ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮم ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ ﺟﻤﻊ آوری و ﺑﺎ ﺷﯿﻮه ﮐﯿﻔﯽ ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻋﻤﺪهﺗﺮﯾﻦ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: راه ﮐﺎرﻫﺎی اﯾﺠﺎد اﻣﻨﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺷﺎﻣﻞ: ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠّﯽ، ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺣﺲ ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮی، ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزی ﻣﺒﻨﺎی ﻻزم ﺑﺮای رﺷﺪ روﺣﯽ و رواﻧﯽ، آﮔﺎه ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻓﺮاﮔﯿﺮان در ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺟﺮاﯾﻢ، اﻓﺰاﯾﺶ آﮔﺎﻫﯽ و ﻫﻮﺷﯿﺎری از ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻓﺰاﯾﺶ داﻧﺎﯾﯽ زﻧﺎن، اﯾﺠﺎد ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ، ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﯿﺮان ﺟﻬﺖ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﺴﺘﻘﻞ و ﻣﻨﻄﻘﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﺪرﺳﻪ در اﯾﺠﺎد ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: وﻓﺎداری ﺑﻪ ارزشﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﺳﺎزﮔﺎری و ﺗﻌﻬﺪ اﻓﺮاد در ﺟﺎﻣﻌﻪ، اﯾﺠﺎد زﻣﯿﻨﻪ ﻧﻈﺎرت و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﺬﯾﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﮐﺎﻫﺶ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺑﺰﻫﮑﺎراﻧﻪ در اﺟﺘﻤﺎع: ﯾﮕﺎﻧﻪﺳﺎزی اﻧﺪﯾﺸﻪﻫﺎ، رﻓﺘﺎرﻫﺎ، ﺑﺮﺧﻮردﻫﺎ و ارزشﻫﺎی ﻓﺮدی، ﺗﺮﺑﯿﺖ و اﯾﺠﺎد رﻓﺘﺎرهای ﻣﻨﺎﺳﺐ و اﺻﻮل اﺧﻼﻗﯽ.
خلاصه ماشینی:
عمده ترين يافته هاي پژوهش عبارتند از: راه کارهاي ايجاد امنيت اجتماعي، شامل : تقويت هويت ملي، تقويت حس مسؤوليت پذيري، فراهم سازي مبناي لازم براي رشد روحي و رواني، آگاه ساختن فراگيران در جهت پيشگيري از جرايم ، افزايش آگاهي و هوشياري از قوانين و مقررات اجتماعي، افزايش دانايي زنان ، ايجاد نگرش هاي مثبت به محيط زيست ، کمک به فراگيران جهت دست يابي به يک شخصيت مستقل و منطقي و همچنين نقش مدرسه در ايجاد سرمايه اجتماعي عبارتند از: وفاداري به ارزش هاي عمومي، سازگاري و تعهد افراد در جامعه ، ايجاد زمينه نظارت و جامعه پذيري مناسب ، کاهش رفتارهاي بزهکارانه در اجتماع : يگانه سازي انديشه ها، رفتارها، برخوردها و ارزش هاي فردي، تربيت و ايجاد رفتارهاي مناسب و اصول اخلاقي.
کارل ماتهايم معتقد است : تعليم وتربيت عبارت است از استفاده برنامه ريزي شده از انواع فراوان نيزوها و نهادهاي اجتماعي تا بتوان شخصيت هاي ازاد منش را که براي تضمين يگانگي جامعه لازم هستند به وجود اورد (صبوري، ١٣٨٨) غير از موارد ي که اشاره گرديد امنيت خود داراي ابزار و لوازمي نيز هست که اين ابزارها عبارتند از: ١ - خشونت و زور (ابزارهاي نظامي و قوه قهريه ) ٢ - آموزش و پرورش ٣ - تغيير شرايط و رفع موانع نيازهاي اوليه انساني ٤ - مقررات و قوانين ٥ - عرف و سنت ، ارزش ها و هنجار هاي اجتماعي ٦ - عقايد مذهبي و احکام مذهبي ٧ - قواعد اخلاقي ٨ - منزلت ، مکانت و موقعيت اجتماعي (اساتيد، معلمان ، بزرگان ديني و سياستمداران ) ٩ - الگوهاي تربيتي عاطفي ـ احساسي ١٠ - وسايل ارتباط جمعي مطابق موارد فوق تنها يکي از ده ابزار امنيتي، ابزارهاي نظامي و قوه قهريه است و مورد ديگر به امور اجتماعي، فرهنگي و فردي باز ميگردد.