چکیده:
یکی از حوزههایی که اخیراً مرزهای نظریه کارآفرینی را از کسبوکار بازرگانی جابهجا نموده دولت است. ادّعا شده است که میتوان اصول بازرگانی را در جهت بهبود خدمات اجتماعی بهکارگرفت. بارزترین چارچوب طرحشده برای این ادعا، نظریه بازآفرینی دولت است که باوجود گذشت بیش از دو دهه از عمر آن، هنوز آنچنانکه باید وارد حیطه آزمونپذیری نگردیده است. هدف این پژوهش، استخراج راهکارهایی است که بتوان از طریقآنها رفتار دولت را به سمت کارآفرین شدن هدایت نمود. این امر از طریق یک رویکرد تحقیقی کاربردی و نیز مدل یابی معادلات ساختاری برای تحلیل عاملی تأییدی و سنجش روایی سازه انجام گردید.جامعه آماری شامل فرمانداریهای استان آذربایجان شرقی است که با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان یک نمونه 172 نفری مورد سنجش قرار گرفت. نتیجه اینکه 8 متغیر نهایی مدل شناسایی و مجموعاً 67 شاخص بومی بهعنوان راهکار عملی تحقق این 8 متغیر احراز گردید. متغیرها عبارتند از: تعلق به مردم، بازارگرایی، رسالت محوری، مشتری مداری، تمرکززدایی، اشاعه اخلاق حرفهای، توسعه مدیریت جهادی و برقراری عدالت اجتماعی.
خلاصه ماشینی:
تبيين الگوي راهکارهاي بازآفريني براي سازمان هاي اداري کشور رضا رسولي *، عباس نصيري زنگ آباد ١ ** چکيده يکي از حوزه هايي که اخيرا مرزهاي نظريه کارآفريني را از کسب وکار بازرگاني جابه جا نموده دولت است .
پژوهش حاضر با تمرکز بر بررسي و آزمون يکي از اين شبه پارادايم ها يعني شبه پارادايم بازآفريني دولت در جهت ايجاد زمينه براي بوميسازي الگوهاي علمي و به روز مديريت دولتي طراحي گرديده است .
اين کار با استفاده از به کارگيري مدل ارائه شده توسط پديدآورندگان شبه پارادايم يادشده به عنوان طرح اوليه و تعديل آن با استفاده از روش دلفي در چند دور مطالعه تحقيقي و شناسايي متغيرها، ابعاد و شاخص هاي داراي قابليت به کارگيري در سازمان هاي اداري کشور اجرا گرديده است .
مباني نظري و پيشينه پژوهش دولت کارآفرين ١٢٤ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٣٥ ـ پاييز ١٣٩٧ در زمان رياست جمهوري بيل کلينتون ١در ايالات متحده و در اوج نارضايتي مردم از دولت و سازمان هاي دولتي، براي تعديل بوروکراسي روز حاکم بر دولت هاي فدرال ، ايالاتي و محلي، کميته اي تشکيل شد تا مبناي ايجاد جنبش بازآفريني دولت را شکل دهد.
در نهايت ٨ متغير تشريح شده در بالا حاصل 1 Jiaqi ١٣٠ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٣٥ ـ پاييز ١٣٩٧ گرديد که براي هر يک از اين متغيرها شاخص هاي عملي يا راهکار (به تعداد ٦٧ راهکار) تعريف و در فاز دوم آزمون گرديد.
An Enterprise Entrepreneurship Pattern in the Public Sector of Iran, Journal of Management Science of Iran, 2(8), pp 31-73 (in Persian) 10.