چکیده:
درک صحیح از استراتژی رقابتی و عملکرد سازمانی می¬تواند شناختی دقیق برای تصمیم¬گیری مدیران ایجاد کند. تحقیق حاضر با هدف یافتن مناسب¬ترین استراتژی که باعث عملکرد بهتری برای این شرکت¬ها گردد، صورت گرفته است. جامعة آماری این پژوهش، شرکت¬های مواد غذایی استان خراسان رضوی می¬باشد که از طریق روش نمونه¬گیری کوکران 69 شرکت تعیین و پرسش¬نامه بین مدیران ارشد شرکت¬ها توزیع شد. برای آزمون فرضیه¬های تحقیق از طریق همبستگی پیرسون و سپس از طریق ابزار تحلیل کلاستر، گروه¬های استراتژیک موجود در شرکت-های مواد غذایی شناسایی شد. سپس گروه¬ها از طریق آزمون تی تست دو نمونه مستقل مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین استراتژی¬های عمومی پورتر (تمایز، رهبری هزینه و تمرکز) و عملکرد سازمانی وجود دارد. متمایزگران و رهبران هزینه، عملکرد بهتری نسبت به ترکیب¬کنندگان استراتژی دارند.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که ارتباط مثبت و معناداري بين استراتژيهاي عمومي پورتر (تمايز، رهبري هزينه و تمرکز) و عملکرد سازماني وجود دارد.
[3:4] بنابراين در اين شرايط حساس و متغير صنايع مواد غذايي، ضرورت انجام تحقيقي براي شناخت استراتژيهاي به کار رفته از سوي شرکت هاي مواد غذايي و تعيين استراتژي مناسب با ويژگيهاي صنايع غذايي که منجر به عملکرد بهتر شرکت هاي مواد غذايي شوند، بيش از پيش احساس ميشود.
تعريف استراتژيهاي عمومي پورتر [٨٥-٨٠: ١] (به تصویر صفحه مراجعه شود) اين سه گونه از استراتژي که پورتر آنها را استراتژيهاي ژنريک ناميده است عبارت اند از: رهبري هزينه (کلي يا گسترده )، تمايز و تمرکز.
درحالي که پورتر اعلام کرد ترکيب هزينۀ پايين و تمايز ناممکن ميباشد، اما طرفداران مکتب "استراتژي ترکيبي" اين نظر را داشتند که ترکيب استراتژيها نسبت به استراتژيهاي خالص باعث عملکرد بهتر شرکت ها ميشود.
بنابراين در اين تحقيق از گونه شناسي استفاده ميشود و به خاطر سادگي، محبوبيت ، وجود پيشينه و منابع فراوان نظري گونه شناسي پورتر به عنوان چارچوب و مبناي مفهومي شناخت استراتژيهاي شرکت هاي مواد غذايي مورد استفاده قرارخواهد گرفت .
براي بررسي وجود رابطه بين استراتژي رقابتي (تمايز، رهبري هزينه و تمرکز) از آزمون همبستگي پيرسون استفاده نموديم که نتايج در جدول زير آورده شده است .
بنابراين به نظر ميرسد شرکت هاي حاضر در اين گروه ، استفادة ترکيبي از استراتژيهاي عمومي پورتر را مناسب تر دانسته و خود را ملزم به پيروي از تنها يکي از اين استراتژيها نميکنند.
Generic strategies and performance – evidence from manufacturing firms, International Journal of Productivity and Performance Management, 60 (3).