چکیده:
یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشورها توجه به جایگاه کارآفرینی سازمانی است به همین منظور بیشتر سازمانها منابع خود را در این زمینه هدایت میکنند. برای موفقیت کارآفرینی سازمانی عوامل متعددی نقش دارند که بدون در نظر گرفتن آنها کارآفرینی میسر نیست. ازاینرو پژوهش حاضر به بررسی و شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی در شرکت توزیع برق استان یزد میپردازد. نوع این پژوهش با رویکرد کیفی و کمی است که در بخش کیفی با مصاحبه با تعدادی از مدیران شرکت توزیع برق و تحلیل آنها به کمک نظریه بنیادی عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی استخراج گردید. در بخش کمی به تحلیل ارتباط بین عوامل مستخرج از مرحله کیفی پژوهش اقدام گردید. درنهایت نتایج برنامهریزی بر اساس سناریو نشان داد سناریوی بازبینی نظام ارزیابی عملکرد در میان 24 سناریوی تدوین شده، به علت ایجاد بیشترین میزان تغییرپذیری و شدت تغییر در 58 عامل تایید شده، به عنوان مهمترین سناریو شناخته شد.
خلاصه ماشینی:
نوع این پژوهش با رویکرد کیفی و کمی است که در بخش کیفی با مصاحبه با تعدادی از مدیران شرکت توزیع برق و تحلیل آن ها به کمک نظریه بنیادی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی استخراج گردید.
)Haghshenas, Jamshidian, Shaemi, Shahin Yazdanshenas, 2007, p.
فرمول ١: )٢٠١٦ ,Andalib ardakani ( (رجوع شود به تصویر صفحه) در بخش کیفی پژوهش جهت تحلیل مصاحبه های صورت گرفته ، به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی از روش نظریه بنیادی )GT١( استفاده میشود.
پس از استخراج عوامل مؤثر بر ____________________________________________________________ 1Grounded Theory کارآفرینی سازمانی، در بخش کمی برای تحلیل روابط بین مفاهیم از تکنیک نقشه های شناختی فازی )FCM١( استفاده خواهد شدکه در ادامه هر یک تشریح میگردد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣: مسیر سناریو برای تحلیل محتوای نتایج مصاحبه از روش نظریه بنیادی استفاده و پس از بررسی و بازنگری محتوای مصاحبه ها و حذف موارد تکراری و تلفیق موارد مشابه ، ٦٨ عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی شرکت مورد مطالعه ، شناسایی گردید که ازجملۀ مهم ترین این عوامل با توجه به مرکزیت آن ها بر اساس تأثیرگذاری و تأثیرپذیری، میتوان به حمایت معنوی )E٢٢(، دادن پاداش خارج از استاندارد سیستم پاداش سنتی به افرادی که پروژه های نوآورانه و ایده جدید دارند )E٢١(، توافق بر روی اهداف سازمان )E٥٢( و قرار دادن یادگیری یک موضوع مهم در فعالیت های روزانه سازمان )E٥١(، اشاره نمود.