چکیده:
امروزه رهبران سازمان برای موفقیت در محیطهای ملی و بینالمللی به شایستگیها و تواناییهایی نیاز دارند تا بتوانند به¬طور اثربخش به اجرای وظیفه خود بپردازند. یکی از این شایستگیها، هوش است. رهبرانی که در بسیاری از زمینههای اجتماعی، فرهنگی، عاطفی، شناختی و... به¬طور هوشمندانه عمل مینمایند، میتوانند موفق باشند. بنابراین هدف این پژوهش اندازهگیری هوش استراتژی رهبران در سازمانها است. بدین منظور پرسشنامهای تهیه و در میان کارکنان سازمانهای دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع گردید. دادههای گردآوری¬شده با¬استفاده از آمار توصیفی و روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه¬و¬تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که هوش استراتژی رهبران از طریق ابعادی مانند هوش عملی، هوش هیجانی، هوش فرهنگی، هوش اجتماعی، خلاقیت، خرد و عقل، خود هدایتگری اندازهگیری میشود. از میان این متغیرها، خلاقیت و هوش عملی بیشترین تاثیر را در اندازهگیری هوش رهبران دارند. در این پژوهش مدیران مورد بررسی در تمامی ابعاد هوش استراتژی، از هوشمندی در حدی متوسط برخوردارند و در نتیجه هوش استراتژی متوسطی دارند. با افزایش سابقه مدیریتی و سطح تحصیلات نیز، نمره هوش استراتژی این مدیران افزایش مییابد.
خلاصه ماشینی:
رويکرد رفتاري هوش راهبردي رهبر در سازمان 1*** سيد يعقوب حسيني *، علي پوزش **، شهربانو يدالهي چکيده امروزه رهبران سازمان براي موفقيت در محيط هاي ملي و بين المللي به شايستگيها و تواناييهايي نياز دارند تا بتوانند به طور اثربخش به اجراي وظيفۀ خود بپردازند.
مشبکي و تيزرو (١٣٨٨) نيز در پژوهش خود نشان دادند که هوش هيجاني و هوش فرهنگي سهم فزاينده اي در موفقيت رهبران در محيط هاي چند فرهنگي دارند [١٠].
Emotional inteligence رويکرد رفتاري هوش راهبردي رهبر در سازمان 21 در سازمان کمک ميکند و کليدي براي وجود رهبري در موقعيت هاي اجتماعي است [١٧].
ميزان متغيرهاي هوش استراتژيک رهبر (به تصویر صفحه رجوع شود) ٢٨ مطالعات مديريت راهبردي - شماره ١٦- زمستان ١٣٩٢ اعتبارسنجي و آزمون مدل مفهومي پژوهش .
بررسي معناداري بارهاي عاملي برآورد شده (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٤ نشان ميدهد که تمامي بارهاي عاملي در سطح اطمينان ٩٩ درصد معنادار ميباشند و ميتوان بيان نمود که داده هاي تجربي گردآوريشده روابط موجود در مدل هوش استراتژي رهبر را تأييد ميکنند.
در اين پژوهش رابطۀ ميان ميزان هوش استراتژي رهبران و ويژگيهاي رهبران (سابقه کار، سابقۀ مديريتي، سطح تحصيلات ) نيز مورد بررسي قرار گرفته است .
براي اين منظور پژوهش هاي پيشين در زمينۀ رهبري و هوش مورد بررسي قرار گرفت و جنبه هاي مختلف هوش رهبر شناسايي گرديد و در مدل مفهومي ارائه شده ارتباط ميان اين ابعاد و شاخص هاي آنها نشان داده شد.
Self-reported leadership experience in relation to inventoried social and emotional intelligence.