چکیده:
هدف اصلی این مقاله، تدوین سناریوهای آینده بازار شرکت فولاد ماهان سپاهان می¬باشد. بدین منظور برای طراحی سناریوها، از روش شبکه جهانی کسب¬وکار برای ساخت سناریوها استفاده شده است. این روش، مبتنی بر عدم¬قطعیت می¬باشد و رایج¬ترین روش سناریوسازی در جهان و کارآمدترین روش برای تدوین سناریو، خصوصا در سطح سازمانی می¬باشد. با توجه به مراحل تدوین سناریو در این روش، تحقیق حاضر ابتدا به افق زمانی و موضوع سناریوها پرداخته است. سپس با جمع¬آوری اطلاعات و انجام مصاحبه نیمه¬ساختاریافته با خبرگان، عوامل محیطی موثر بر بازار شرکت شامل روندها، عناصر پیش¬مشخص و عوامل دارای عدم¬قطعیت شناسایی گردید. در مرحله بعد با انجام مصاحبه ساختاریافته با نمونه ۲۲ نفری از کارشناسان و مدیران شرکت، دو عدم¬قطعیت کلیدی شامل "تحریم¬ها" و "حمایت¬های دولتی" شناسایی شد. سپس با استفاده از عدم¬قطعیت¬های کلیدی و ایجاد ماتریس سناریو و با رجوع به همه عوامل و اطلاعات جمع¬آوری شده در مراحل قبلی، چهار سناریو به نام¬های "بازار محدود و سهم رو به کاهش"، "بازار وسیع داخلی و افزایش رقابت"، "بازار وسیع داخلی و خارجی" و "بازار آزاد و کاملا رقابتی" تدوین گردید.
خلاصه ماشینی:
با در نظر گرفتن توضيحات فوق ، هدف اين تحقيق شامل شناسايي تغييرات ، روندها، عناصر پيش مشخص محيطي مؤثر بر بازار شرکت فولاد ماهان سپاهان و شناسايي عدم قطعيت هاي کليدي موجود در بازار شرکت و در پايان تدوين سناريوهاي آيندة بازار شرکت فولاد ماهان سپاهان بااستفاده از تمامي اطلاعات به دست آمده در مراحل قبلي، به عنوان هدف نهايي از اجراي تحقيق محسوب ميشود.
باتوجه به تعاريف بالا در اين تحقيق تدوين سناريو يک روش سازمان يافته است که درآن با استفاده از کشف نيروهاي پيشروي کليدي و عناصر پيش مشخص و عدم قطعيت هاي مؤثر، سناريوها تدوين ميشوند.
البته با در نظر گرفتن ٨ مرحلۀ اين روش و تقسيم آن به دو قسمت تدوين سناريو و تدوين راهبرد که در شکل ٢ بيان شده است و با توجه به هدف نهايي تحقيق ، مراحل تدوين سناريو در اين تحقيق عبارتند از: گام اول : شناسايي موضوع يا تصميم اصلي گام دوم : شناسايي نيروهاي کليدي در محيط منطقه اي گام سوم : شناسايي نيروهاي پيشران گام چهارم : رتبه بندي براساس اهميت و عدم قطعيت گام پنجم : انتخاب منطق سناريوها (ساخت ماتريس سناريو با عدم قطعيت هاي کليدي) سناريونگاري شبکۀ جهاني کسب وکار 69 گام ششم : پربارکردن و ارائۀ سناريوها استفاده از طراحي سناريو از سوي شرکت شل و موفقيت آن شرکت در پيش بيني شوک نفتي دهۀ٧٠ همزمان با صعود ناگهاني و غيرمترقبۀ قيمت نفت ، موجب شد تا يک دهۀ بعد، اين شرکت کوچک به دومين شرکت بزرگ نفتي جهان تبديل شود.
Creating Futures: Scenario Planning as a Strategic Management Tool.