چکیده:
گردشگری، بهعنوان یکی از بزرگترین بخشهای اقتصادی بسیاری از کشورها ازجمله ایران، میتواند راهی برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی، خروج از اقتصاد تکمحصولی و کاهش بیکاری باشد. با توجه به تجربه موفق بسیاری از کشورها در زمینه رشد صنعت گردشگری و اهمیت آن در رشد و توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال، این پژوهش به بررسی رابطه گردشگری و اشتغال در ایران میپردازد. در ایــن پژوهش از روش تحقیق "توصیفی- کاربردی" استفاده شده و نمونهای که شامل 350 پرسشنامه با 32 پرسش5 گزینهای است، در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان ملی جوانان و وزارت کار و امور اجتماعی توزیع گردیده است. با استفاده از اطلاعات بهدستآمده از طریق پرسشنامههای جمعآوریشده و همچنین استفاده از روشهای آمار توصیفی، استنباطی و تحلیل دادهها از روش رگرسیون و با کمک نرمافزار spss، نتیجه گرفته شد که مدیریت گردشگری از طریق صنعت گـردشگری تاثیر معناداری بر اشتغال دارد. همچنین این تحقیق نشان میدهد که صنعت گردشگری تاثیر معناداری بر ایجاد فرصتهای شغلی و افزایش رفاه اجتماعی و کاهش فقر دارد.
خلاصه ماشینی:
مدل رگرسیونی فرضیه اصلی اول مدل برآورد پارامترها آماره t سطح معناداری عرض از مبدأ 0β 633/2 106/14 000/0 مدیریت گردشگری 1β 243/0 386/5 000/0 همان¬طور که در جدول 6 مشاهده میشود مقدار ضریب همبستگی و مقدار ضریب تعیین یا همان R2 به ترتیب برابر 277/0 و 077/0 میباشد این بدان معنی است که متغیر مستقل (مدیریت گردشگری) به تنهایی حدود 077/0 از کل تغییرات متغیر وابسته (توسعه گردشگری) را توجیه میکند و مابقی سهم سایر متغیرهاست.
مدل رگرسیونی فرضیه اصلی دوم مدل برآورد پارامترها آماره t سطح معناداری عرض از مبدأ 0β 155/3 991/16 000/0 توسعه گردشگری 1β 142/0 814/2 005/0 همان¬طور که در جدول 7 مشاهده میشود مقدار ضریب همبستگی و مقدار R2 یا همان ضریب تعیین به ترتیب برابر 149/0 و 022/0 میباشد مقدار ضریب تعیین بیانگر سهم متغیر مستقل در متغیر وابسته مــیباشد این بدان معنی است که متغیر مستقل (توسعه صنعت گردشگری) به تنهایی حدود 022/0 از کل تغییرات متغیر وابسته (کاهش بیکاری) را توجیه میکند و مابقی سهم سایر متغیرهاست.
مدل رگرسیونی فرضیه فرعی اول مدل برآورد پارامترها آماره t سطح معناداری عرض از مبدأ 0β 381/0 801/2 000/0 توسعهٔ گردشگری 1β 885/0 334/15 000/0 که در جدول 13 مشاهده میشود مقدار ضریب همبستگی و مقدار R2 یا همان ضریب تعیین به ترتیب برابر 635/0 و 403/0 میباشد این بدان معنی است که رگرسیون خطی بین متغیر وابسته (ایجاد فرصتهای شغلی) و متغیر مستقل (توسعه گردشگری) به تنهایی حدود 403/0 از کل تغییرات را توجیه میکند و مابقی سهم سایر متغیرهاست.