چکیده:
علیرغم کارکرد مدیریت دانش در ایجاد مزیت رقابتی، هنوز بسیاری از سازمانها، در بهرهگیری اثربخش ازآن ناکام مانده اند؛ زیرا با شناخت ضعیفی از ابعاد پیشبرد مدیریت دانش سازمانی روبهرو شدهاند و نتوانستهاند میان اهداف راهبردی مدیریت دانش سازمانی تعامل برقرار کنند. طراحی و توسعه نقشه راهبرد مدیریت دانش سازمانی است. دراین بررسی، ضمن انجام مطالعات کتابخانهای، از مصاحبه با خبرگان و روش مدلسازی تفسیری- ساختاری بهمنظور شناسایی و تعیین روابط متقابل اهداف راهبردی کنترلی مدیریت دانش سازمانی استفادهشد. براین اساس، 21 هدف راهبردی دانش سازمانی در قالب 9 مولفه کلیدی تعیین شده است و از رویکرد ISM در 12 سطح برای تعریف و توسعه ارتباطات و توالی اهداف و ترسیم نقشه راهبرد دانش سازمانی استفاده شد.
خلاصه ماشینی:
ازاين رو، شرکت هاي موفق دنيا، مديريت دانـش سازماني را يک نياز ضروري و برنامۀ اولويت دار براي پيشگامي در عرصۀ رقابـت پـذيري دانسـته و در کانون توجه قرار داده اند [٣٤] که گواه توسعۀ شايستۀ سوابق علمي و تجربي مديريت دانش است ؛ اما هنوز بسياري از سازمان ها و صنايع در زمينه پياده سازي اهداف ، راهبردهـا و برنامـه هـاي مـديريت دانش ، به منزله يکي از اهداف راهبردي مندرج در نقشه راهبرد شرکت ، ناکام مانـده انـد.
مرور مطالعات و بررسيهايي که با تمرکز بر چنين مباحثي انجام شده ؛ بيشتر حـاکي از پـژوهش - هايي با محوريت سنجش و ارزيابي مـديريت دانـش سـازماني مبتنـي بـر روش هـاي تصـميم گيـري چندمعياره است که روش شناسي کمي موضوع ، يعني اولويت بندي اهداف و معيارهاي مـديريت دانـش طراحي و توسعه نقشه راهبرد مديريت دانش سازماني ٢١٣ در کانون توجه بوده اند.
تحليل يافته ها به منظور طراحي نقشه راهبرد مديريت دانش سـازماني مبتنـي بـر روش مـدل سـازي تفسـيري ـ ساختاري ، ١٠ شرکت اقماري يک هلديگ عذايي براي مطالعه انتخـاب شـد و بـا همـه شـماري تـيم خبره اي مبتني بر شروط تنظيمي مندرج در روش شناسي پژوهش ، مرحلـه مقـدماتي روش پيشـنهادي مقاله حاضر، يعني شکل دهي تيم شناسايي و سطح بنـدي اهـداف راهبـردي کنترلـي مـديريت دانـش سازماني انجام گرفت .
Deployment of Interpretive Structural Modeling Methodology in Supply Chain Management – An overview, طراحي و توسعه نقشه راهبرد مديريت دانش سازماني ٢٣٣ International Journal of Industrial Engineering & Production Research, 23(3): 195-205.