چکیده:
در میان شکل های ارزیابی موفقیت سیستم های اطلاعاتی، رضایت کاربر نهایی یکی از کاربردی ترین معیارهاست. در این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر رضایت کاربران در سیستم های مدیریت فرآیند کسبوکار بر مبنای مدل موفقیت دلون و مک لین و نیز مدل رضایت سهین و شلی مد نظر است. پنج عامل تاثیرگذار بر رضایت و فایده ادراک شده کاربران از جمله کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستم، کیفیت خدمات، انعطاف پذیری و توانایی کار با سیستم در قالب یک مدل بررسی شد. جامعه آماری شامل کاربران سیستم مدیریت فرآیند کسبوکار بانک کشاورزی تهران، و نمونه شامل 291 نفر از این افراد بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه و از آزمون های همبستگی و رگرسیون خطی و نرم افزار SPSS برای برآورد رابطه استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که کیفیت سیستم بیشترین تاثیر را بر متغیرهای وابسته پژوهش دارد و پس از آن کیفیت اطلاعات در رتبه دوم است. تاثیر توانایی کار با سیستم، انعطاف پذیری و کیفیت خدمات نیز بر رضایت کاربران و فایده ادراک-شده آنها اثبات شد و در مجموع فرضیه های پژوهش تایید شدند.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش ، بررسي عوامل موثر بر رضايت کاربران در سيستم هاي مديريت فرآيند کسب وکار بر مبناي مدل موفقيت دلون و مک لين و نيز مدل رضايت سهين و شلي مد نظر است .
تاثير توانايي کار با سيستم ، انعطاف پذيري و کيفيت خدمات نيز بر رضايت کاربران و فايده ادراکشده آنها اثبات شد و در مجموع فرضيه هاي پژوهش تاييد شدند.
دو متغير انعطاف پذيري و توانايي کار با سيستم نيز از مدل رضايت سهين و شلي (٢٠٠٨) اخذ شده است که تاثير اين دو عامل بر رضايت و فايده را تاييد ميکند [١٥].
مقدار آماره ١٧/٣٤٤ = F و سطح معناداري ٠٠٠٠=Sig ميباشد که نشان از وجود رابطه معنادار بين متغير کيفيت اطلاعات و رضايت است .
همچنين ، شدت اثر و نوع اثر بين اين دو متغير مثبت و معنادار است ؛ طراحي الگوي راهبردي ارزيابي رضايت مشتريان در سيستم هاي...
مقدار آماره ٥٦/٠٠٢ = F و سطح معناداري ٠٠٠٠=Sig ميباشد که نشان از وجود رابطه معنادار بين متغير کيفيت اطلاعات و رضايت است .
همان گونه که پولمنز و همکاران (٢٠١٣) و همچنين سهين و شلي (٢٠٠٨) بيان داشتند که فايده بر رضايت از سيستم هاي مديريت فرآيند کسب وکار تاثيرگذار است ، در اين پژوهش نيز تاييد شد و نشان داده شد که فايده بر رضايت از BPMS ها تاثير ميگذارد.
The DeLone and McLean model of information systems success: a ten-year update.
Measuring information systems success: models, dimensions, measures, and interrelationships.
Investigating the success of operational business process management systems.