چکیده:
هدف این پژوهش، ارائه الگوی سنجش سیستم هوشمندی کسب وکار با استفاده از رویکرد آمیخته است. در این مقاله، ابتدا مبانی نظری پژوهش بررسی شده و سپس، با مرور پژوهش های پیشین، شاخص های سنجش سیستم هوشمندی کسب وکار استخراج شده است. در ادامه، متغیرهای اولیه استخراج¬شده با روش کیفی و با گروه های کانونی غربال و متغیرهای مناسب به منظور طراحی مدل و سنجش آن تایید شدند. جامعه آماری شامل مدیران، روسا و کارشناسان کسب وکار یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور است و نمونه آماری به صورت سرشماری جامعه آماری انتخاب شد. در ادامه، داده های کمی پژوهش با پرسشنامه جمع آوری و با توجه به این که جامعه آماری سرشماری شده بود، با روش های آمار توصیفی و ماتریس اهمیت- عملکرد تحلیل شد. نتایج نشان داد که وضعیت سیستم هوشمندی کسب وکار در سطح متوسط رو به بالایی است؛ اما سطح ابعاد آن باهم متفاوت اند. هوشمندی فناورآنه و هوشمندی رقبا در وضعیت مطلوبی قرار دارند و وضعیت هوشمندی بازار در سطح متوسط روبه بالا و نزدیک به مطلوب است؛ اما سطح هوشمندی راهبردی ضعیف ارزیابی شد. بر اساس ماتریس اهمیت- عملکرد در مجموع هوشمندی فناورآنه، هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازار در ناحیه قوت های سیستم هوشمندی کسب وکار قرار گرفتند؛ اما هوشمندی راهبردی در ناحیه ضعف های کلیدی سیستم هوشمندی کسب وکار است.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله، ابتدا مبانی نظری پژوهش بررسی شده و سپس، با مرور پژوهش های پیشین، شاخص های سنجش سیستم هوشمندی کسب وکار استخراج شده است.
هوشمندی کسب وکار تنها تحقیقات و بررسی بازاریابی نیست؛ بلکه آن فرآیند شناخت رقابت و دستیابی به علل بالارفتن مزیت رقابتی از طریق جمع آوری اطلاعات در خصوص رقبا، تفکر بر اطلاعات و به کارگیری آن در برنامهریزی راهبردی و همچنین برنامه کوتاه مدت شرکت است [9].
ابتدا به بررسی نتایج ابعاد کلیدی هوشمندی کسب وکار از جنبه های عملکرد سازمان در آنها و میزان اهمیت هریک از آنها پرداخته میشود و در ادامه در ماتریس اهمیت – عملکرد برای تحلیل وضعیت به کار برده می شود.
امتیاز ابعاد سیستم هوشمندی کسب وکار با مقایسه عوامل دارای اهمیت برای شرکت و میزان عملکرد شرکت در آنها، می توان ماتریس نقاط ضعف و قوت شرکت را به شرح زیر ارائه داد: ـ نقاط قوت کلیدی : این مسائل، نقاطی هستندکه عملکرد سازمان در آنها مطلوب بوده و از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
ماتریس اهمیت – عملکرد در این ماتریس در بعدهای اهمیت و عملکرد میزان 60% به عنوان بخش های جداکننده 4 نقطه مورد نظر شناخته شده و ابعاد سیستم هوشمندی کسب وکار با توجه به یافته ها در این نقاط قرار خواهند گرفت.
ماتریس اهمیت – عملکرد ابعاد کلیدی سیستم هوشمندی کسب وکار در شکل 5 برای تحلیل دقیق تر یافته ها، متغیرهای پژوهش همانند ابعاد در 4 نقطه ماتریس قرار داده می شود.
Business intelligence & knowledge management Technological support for strategic management in the knowledge based economy, Journal of information economy, 8 (4), 67-82.