چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی نحوه تأثیرگذاری کیفیت رسانه اجتماعی، حضور اجتماعی و ریسک درکشده (در نقش متغیر میانجی) بر تمایل به انجام تجارت اجتماعی است. جامعه آماری شامل کاربران رسانههای اجتماعی شهر اصفهان میباشد. الگوی مفهومی پژوهش، برگرفته از مبانی نظری و پژوهشهای تجربی تدوین و با استفاده از نرمافزار Smart PLS تحلیل شد. بر اساس نتایج، کیفیت رسانه اجتماعی و حضور اجتماعی، هر دو بر تمایل کاربر به انجام تجارت اجتماعی تأثیر مثبت میگذارند. علاوه بر آن، کیفیت رسانه اجتماعی بر ریسک درکشده کاربر تأثیر منفی دارد. ریسک درکشده، بر تمایل به تجارت اجتماعی، تأثیر منفی داشته و در رابطه بین کیفیت رسانه اجتماعی و تمایل به تجارت اجتماعی اثر میانجی جزئی نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
طراحي الگوي تجارت اجتماعي ١مريم سليماني *، حبيب الله دانايي **، علي اکبر جوکار ، *** **** محمدمهدي پرهيزگار چکيده هدف اين پژوهش ، بررسي نحوه تأثيرگذاري کيفيت رسانه اجتماعي، حضور اجتماعي و ريسک درکشده (در نقش متغير ميانجي) بر تمايل به انجام تجارت اجتماعي است .
بدين ترتيب ، در پژوهش حاضر هدف آن است که تأثير عوامل کيفيت رسانه اجتماعي، حضور اجتماعي و ريسک درکشده بر تمايل به تجارت اجتماعي کاربران رسانه هاي اجتماعي موردبررسي قرار گيرد.
براين اساس ، پژوهش حاضر درپي پاسخ گويي به سؤال اصلي زير است : تأثير کيفيت رسانه اجتماعي، حضور اجتماعي و ريسک درکشده (در نقش متغير ميانجي) بر تمايل کاربران به مشارکت در تجارت اجتماعي چگونه است ؟ ٢.
بررسي الگوهاي مربوط به تجارت اجتماعي نشان ميدهد که در اين الگوها جهت تحليل رفتار کاربران رسانه هاي اجتماعي، بيشتر به بررسي نقش اعتماد و ايجاد ارتباط مثبت با مشتري پرداخته شده است [١٠، ١٤، ١٥]؛ درحاليکه ريسک نقش مهمي را در توضيح رفتار مصرف کننده مجازي ايفا ميکند؛ بنابراين در اين پژوهش ، ريسک درکشده در نقش متغير ميانجي در الگوي مفهومي لحاظ شده است .
Identifying and Ranking the Factors Affecting Successful Implementation of Social Commerce in Iran Using Fuzzy AHP, Journal of Information Technology Management, 8(2): 295- 314, [In Persian].
The Effect of Customers Perception of Website Quality on Satisfaction and Intention to use, Journal of Business Management, 25: 89-105, [In Persian].