چکیده:
مطالعات متعددی در مالی رفتاری به تحلیل رفتارهای احساسی سرمایهگذاران پرداختهاند؛ اما بیشتر مطالعات پیشین در مالی رفتاری تنها به مستندسازی رابطه بین تمایلات سرمایهگذاران و قیمت سهام پرداختهاند و به ندرت مبنایی نظری در این زمینه ارائه کردهاند که چه مکانیزمی منجر به تاثیرگذاری تمایلات سرمایهگذاران بر قیمت سهام میشود؛ لذا در این پژوهش تلاش شده از طریق بررسی تاثیر تمایلات سرمایهگذاران بر نرخ رشد سود مورد انتظار و تحلیل مدل ارزیابی سود باقی مانده به ارائه مکانیزمی نظری در این زمینه پرداخته شود. در راستای دستیابی به اهداف پژوهش نمونهای متشکل از 560 سال- شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1387-1394 با استفاده رگرسیون چند متغیره بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان داد در دورههایی که سرمایهگذاران احساساتیتر هستند، تمایل دارند پیشبینیهای خوشبینانهتری برای نرخ رشد سود مورد انتظار داشته باشند و این انتظارات خوشبینانه منجر میشود، تمایلات سرمایهگذاران نرخ رشد سود مورد انتظار را تغییر دهد و سپس بر اطلاعات حسابداری و قیمت سهام تاثیر بگذارد.