چکیده:
ﻫﺪف: بررسی ارتباط سلامت معنوی با هوش اجتماعی و سلامت روان دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه یک شهرستان زاهدان ﺑﻮده اﺳﺖ.
روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی با رویکرد همبستگی می باشد. نمونه پژوهش عبارت بود از 140 ﻧﻔﺮ از دانش آموزان مقطع متوسطه که ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ طبقه ای ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب شدند. پس از گزینش و تخصیص نمونه، پرسشنامه سلامت معنوی، هوش اجتماعی و سلامت روان طی یک مرحله توزیع و جمع آوری گردید. در نهایت دادهها با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل به کمک نرم افزار SPSS قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد رابطهی مثبت و معناداری بین سلامت معنوی با هوش اجتماعی(01/0p< ؛ r=0.558 ) و سلامت روان (01/0p< ؛ r=0.571 ) دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه یک شهرستان زاهدان وجود دارد. همچنین سلامت معنوی پیش بینی کننده هوش اجتماعی و سلامت عمومی دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه یک شهرستان زاهدان می باشد.
نتیجه گیری: لذا با توجه به نتایج ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ دانش آموزانی ﮐﻪ سلامت معنوی بالاتری دارند از ارتباطات اجتماعی سالم تر و سلامت روان بالاتری برخوردارند.
Objective
To review the relationship of spiritual health with social intelligence and mental health among the high school students of area 1 of Zahedan.
Methodology
The present study is of descriptive type with correlation approach. Research sample consisted of 140 high school students who were selected through simple stratified random sampling. After selection and sample allocation, spiritual health, social intelligence and mental health questionnaires were distributed and then collected. Eventually, data were analyzed through Pearson correlation test and multiple regression by SPSS software.
Findings
The results showed that there is significant and positive relationship between spiritual health and social intelligence (p<0/01, r=0.558) and mental health (p<0/01, r= 0.571) among the high school students of area 1 of Zahedan. In addition, spiritual health predicts social intelligence and general health among the high school students of area 1 of Zahedan.
Conclusion
Given the results, we can say that students, who have higher spiritual health, possess more fluent and heathier social connections
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري پژوهش حاضر شامل ، کليه دانش آموزان مقطع متوسطه ناحيه يک شهرستان زاهدان که در سال ١٣٩٥ مشغول به تحصيل هستند از ميان دو دبيرستان دخترانه و دو دبيرستان پسرانه ، در نظر گرفته شده که تعداد ٢٠٠ نفر از دانش آموزان قابل دسترس انتخاب شدند که طبق نظر اساتيد محترم گروه روان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد زاهدان براي بدست آوردن حجم نمونه از جدول استاندارد مورگان استفاده شده ،حجم نمونه براي جامعه ٢٠٠ نفر، ١٢٧ نفر قيد شده ، که به منظور افزايش دقت نتايج و احتمال تکميل پرسشنامه ناقص و بروز افت آزمودني هـا، بـا احتساب ١٥ درصد بيشتر تعداد نهايي نمونه ١٤٦ نفر انتخاب که بعد از جمع آوري اطلاعات تعدادي از پرسش نامه هاي ناقص کنار گذاشته شد و تجزيه و تحليل بر اساس ١٤٠ پرسشنامه انجام مي گردد، روش نمونه گيري در اين پژوهش روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي بود.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي ارتباط سلامت معنوي با هوش اجتماعي و سلامت روان دانش آموزان مقطع متوسطه ناحيه يک شهرستان زاهدان انجام شد.
يافته دوم پژوهش نشان داد که رابطه ي مثبت و معناداري بين سلامت معنوي و هوش اجتماعي دانش آموزان مقطع متوسطه ناحيه يک شهرستان زاهدان (٠٠١ وجود دارد.
يافته سوم پژوهش نشان داد که رابطه ي مثبت و معناداري بين سلامت معنوي و سلامت روان دانش آموزان مقطع متوسطه ناحيه يک شهرستان زاهدان (٠٠١>p ؛ ٠٥٧١=r ) وجود دارد.
(Persian) 298 بررسي ارتباط سلامت معنوي با هوش اجتماعي و سلامت روان دانش آموزان مقطع متوسطه ناحيه يک شهرستان