چکیده:
خواندن سیال عامل اصلی موفقیت در مدرسه است. دانش آموزان به تدریج خواندن سیال را فرا می گیرند. هنگامی که دانش آموزان به آسانی حروف و کلمه ها را با چشم تشخیص می دهند و آنها را با هم ترکیب می کنند، توانایی خواندن سیال را کسب کرده اند. هدف از این پژوهش بررسی اعتبار و پایایی نسخه فارسی آزمون خواندن سیال است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است، که ویژگی های روانسنجی آزمون خواندن سیال در میان دانش آموزان شهرستان ایلام را مورد بررسی قرار می دهد. جمعیت مورد مطالعه کلیه دانش آموزان شهرستان ایلام در سال تحصیلی 93-92 تشکیل می دهند. حجم نمونه شامل 798 دانش آموز است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند. نتایج نشان می دهد که همبستگی دو رشته ای نقطه ای به جز برای سوال های 5، و 6، 7، 8، و 9 مثبت است و بین 98/0- تا 99/0 نوسان دارد. همچنین ضرایب دشواری سوال ها بین 19/1- تا 93/3 نوسان دارد. میانگین قدرت تشخیص سوال ها 03/1 با انحراف استاندارد 01/0 و میانگین بار عاملی سوال ها 71/0 با انحراف استاندارد 01/0 و مقدار RMSبرابر با 21/0 بدست آمد. پایایی این آزمون 87/0 بدست آمده است.
Reading fluency is the main factor in school success. Students will gradually learn to read fluency. When students easily recognize letters and words with the eye and combine them; they have ability to reading fluency. The aim at this study was to demonstrate reliability and validity of reading fluency. This research was a descriptive study to evaluate the psychometric properties of a reading fluency test among pupils in Ilam city. The study population includes all pupils in Ilam city for the academic years 2013 to 2014. The sample size included 798 pupils selected by cluster random sampling. The results of this study illustrate that items of point-biserial correlation were completely positive, except for items 5, 6, 7, 8, and 9, and between -0.98 and .99 oscillated. Also, the difficulty indexes between 1.19 and 3.93 oscillated. The average diagnostic power questions are 1.03 with standard deviation 0.01 and average to load factor questions is 0.71 with a standard deviation of 0.01, and RMS equal to 0.21 was calculated. The reliability of this test was 0.87.
خلاصه ماشینی:
هنجاريابي آزمون خواندن سيال در دانش آموزان شهرستان ايلام Normalization of Reading Fluency in pupils of Ilam City دکتر زينة ميهن دوست Dr Zeinab Mihandoost Department of Psychology, استاديار دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ايلام ، گروه Ilam Branch, Islamic Azad روانشناسي University xozns2006@yahoo.
پژوهش حاضر يک مطالعه توصيفي study to evaluate the psychometric است ، که ويژگي هاي روانسنجي آزمون خواندن سيال properties of a reading fluency test among pupils in Ilam city.
از آنجايي که يکي از روش هاي تشخيص مشکلات خواندن استفاده از ابزارها و آزمون هاي استاندارد است ، و با توجه به اينکه در ايران ابزار استانداردي براي تشخيص اختلال خواندن و بويژه خواندن سيال وجود نداشت ، لذا پژوهشگر تلاش کرد تا با استفاده از نسخۀ اصلي آزمون خواندن سيال که به زبان انگليسي است ، نسخه فارسي آن را تهيه کند (برخي از آيتم هاي اين آزمون پيوست است ) و پايايي و روايي آن را مورد بررسي قرار دهد، لذا هدف از اين پژوهش پاسخ به سؤال هاي زير است : .
در اين پژوهش ضريب تشخيص (a)g مطابق با نطريۀ کلاسيک نشان مي دهد که سؤال هاي آزمون داراي ضريب تشخيص بالاتر از ٠/٥ هستند، بنابراين آزمون خواندن سيال توانايي تفکيک افراد قوي و ضعيف را دارد.
مشکل جدي آزمون هاي غير رسمي اين است که نمي توانند خواندن سيال را در گروه هاي مختلف دانش آموزان به شيوه اي يکسان اندازه گيري کنند.
در اين پژوهش نسخۀ فارسي آزمون خواندن سيال با استفاده از نسخۀ انگليسي آن تهيه شده است .