چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه گری تاب آوری در رابطه بین مولفه های هوش هیجانی و بهزیستی روانی در دانش آموزان صورت گرفت. شرکت کنندگان این پژوهش شامل 405 نفر (212 دختر و 193 پسر) از دانش آموزان دبیرستان های شهر شیراز بودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری متغیرهای پژوهش، پرسشنامه های هوش هیجانی (پترایدز و فارنهام، 2001)، تاب آوری (کانر و دیویدسون، 2003) و بهزیستی روانی (ریف و کیز، 1995) مورد استفاده قرار گرفتند. برای ارزیابی مدل پیشنهادی، از نرم افزار آموس و از روش تحلیل مسیر استفاده گردید که با توجه به مقادیر شاخص-های به دست آمده، داده ها با مدل تحقیق برازش داشت. برای تعیین معنی داری اثرات غیر مستقیم نیز از روش نمونه گیری های مکرر« خودراه انداز» استفاده شد. محاسبه میزان تاثیر متغیرهای مستقل بر وابسته، حاکی از آن بود که 57 درصد از تغییرات متغیر تاب آوری، 12 درصد تغییرات مولفه خودمختاری، 22 درصد تغییرات مولفه پذیرش خود، 20 درصد تغییرات مولفه رابطه مطلوب با دیگران، 60 درصد تغییرات مولفه رشد شخصی و 19 درصد تغییرات مولفه هدفمندی در زندگی توسط مدل تبیین می شود.
The present study investigated the mediating role of resilience in relationship between emotional intelligence dimension,s and psychological well being. Participants included 405 high school students (212 females and 193 males) from shiraz city selected by multi-stage cluster sampling method. Participants completed emotional intelligence scale (Petrides & Furnham, 2001), resilience scale (Conner & Davidson, 2003), and psychological well being scale( Ryff, 1995). To examine reliability of measures, cronbach coefficient, and to determine validity, internal consistency and factor analysis were used. The results showed an acceptable reliability and validity of the instruments. In order to evaluate the proposed model of this study, path analyze method was used. Regarding the values obtained for the indexes, data were fitted with the proposed model of the research. Calculation of the affectivity degree of independent variables on dependent ones indicates that 57 percent of the changes in resilience variable, 12 percent of changes in autonomy, 22 percent of changes in self-acceptance, 20 percent of changes in positive relation with other, 60 percent of changes in personal growth, and 19 percent of changes in purpose in life variable are explained by the proposed model.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٤، شماره پياپي ٢٥، تابستان ١٣٩٧، تير Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (4), Summer2018 پيش بيني مؤلفه هاي بهزيستي رواني بر اساس مؤلفه هاي هوش هيجاني با واسطه گري تاب آوري در دانش آموزان The prediction of the Dimensions Psychological Well-Being Based on Emotional Intelligence Dimensions with Mediating of Resilience.
کليد واژه ها: intelligence بهزيستي رواني، تاب آوري، هوش Key words: psychological well being, resilience, emotional هيجاني مقدمه رويکرد روان شناسي مثبت گرا١ که جنبشي نو در سلامت عمومي محسوب ميشـود (وينفيلد، گيل ، تايلور و پيلکينگتون ، ٢٠١٢) با تمرکز بر ظرفيت ها و داشته هاي انسـان ، هدف خود را ظهور و بروز استعدادهاي آدمي ميداند.
از سوي ديگر، پژوهش ها نشان ميدهند که تاب آوري تحت تأثير هوش هيجاني ( جوکار، ١٣٨٦) و ابعاد آن شامل درک عواطف (شيخ الاسلامي و احمدي، ١٣٩٠؛ سياروچي و همکاران ، ٢٠٠٢؛)، رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٤، شماره پياپي ٢٥، تابستان ١٣٩٧، تير Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (4), Summer2018 کنترل و تنظيم عواطف ( تروي و ماس ١، ٢٠١١)، خوش بيني (بالدوين ، جکسون ، اوکو و کانون ٢، ٢٠١٠؛ فردريکسون و جوينر٣، ٢٠٠٢) و مهارت هاي اجتماعي (مورفي، باري و واگن ٤، ٢٠١٣) ميباشد.
جدول ١: ماتريس همبستگي ابعاد هوش عاطفي، تاب آوري و ابعاد بهزيستي رواني متغيرها 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ١- خوش بيني 1 ٢- درک عواطف 1 ٣- کنترل عواطف 1 ٤- تاب آوري 1 ٥- هدف 1 رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٤، شماره پياپي ٢٥، تابستان ١٣٩٧، تير Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (4), Summer2018 ٦- پذيرش خود 1 -7خودمختاري 1 ٨- رابطه با ديگران 1 ٩- رشد شخصي 1 P جدول ١ نشان ميدهد که بين متغيرهاي مدل ، همبستگي معناداري وجود دارد.