چکیده:
هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی برنامه های پرورش خلاقیت در برنامه درسی هنر بر خلاقیت دانش آموزان دوره ی ابتدایی بود. بر اساس طرح پژوهشی آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و اجرای آزمون خلاقیت تصویری تورنس، اطلاعات لازم جمع آوری شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی شهرستان اورمیه در سالتحصیلی 94- 1393بود. نمونه ی مورد مطالعه متشکل از 50 نفر دانش آموز مقطع ابتدایی(32 نفر پسر که به ترتیب 17 و 15 نفر در گروه آزمایش و کنترل و 18 نفر دختر به ترتیب 8 و 10 نفر در گروه آزمایش و کنترل) با روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. نتایج تحلیل داده ها با روش آماری کوواریانس، نشان داد که برنامه های پرورش خلاقیت در برنامه ی درسی هنر بر میزان خلاقیت دانش آموزان موثر بوده است. بنابراین می توان دوره های آموزشی برنامه های پرورش خلاقیت در برنامه درسی هنر برای معلمان و مربیان اجرا کرد تا بتوانند برنامه های مطلوب پرورش خلاقیت را در کلاس های درس اجرا کنند.
The aim of this research was to determine the efficiency of creation in art lesson on creating creation in elementary students. Based on experimental- research method of pre- test post test with control and Torrances photographic- creation test was collected. The sample group was included the whole students of Uromia suburb in 1393-1394. The group consisted of 50 of elementary students, 32 boys that were 17 and 15 students in experimental and control respectively, and 18 girls that were 8 and 10 in experimental l and control group respectively were selected randomly in several methods. The result of analyzing data with statistics co-variance method revealed that creativity programs had a positive and effective impact on student creativity. So we can administer education courses of creativity for teachers and trainers in art lesson to run suitable programs fostering creativity in classrooms
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٤، شماره پياپي ٢٥، تابستان ١٣٩٧، تير Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (4), Summer2018 اثربخشي برنامه هاي پرورش خلاقيت در برنامه درسي هنر بر خلاقيت دانش آموزان دوره ي ابتدايي The efficiency of Art lesson on elementary students’ creativity in Uromia and its suburbs کيومرث ارجمند قجور Kiumars Arjmand Ghujur / Ph. D.
com چکيده Abstract هدف از اين پژوهش ، تعيين اثربخشي برنامه هاي The aim of this research was to پرورش خلاقيت در برنامه درسي هنر بر خلاقيت determine the efficiency of creation in art lesson on creating دانش آموزان دوره ي ابتدايي بود.
(2009 #$$002 رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٤، شماره پياپي ٢٥، تابستان ١٣٩٧، تير Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (4), Summer2018 برخي از صاحب نظران بر اين عقيده اند که براي گذر از عصر اطلاعات و ورود به دنياي آينده ميبايستي کودکان را توانمند، خلاق ، ارتباط گر و مسلط به فناوري هاي جديد روز تربيت کرد، آن چنان که داراي انگيزش بالا بوده و از شوق زندگي کردن برخوردار باشند تا بتوانند دردنياي پررقابت و پيچيده آينده تاب تحمل داشته و موفق شوند (ميرزا آقايي، ١٣٨٦).
به منظور تعيين ميزان اثربخشي برنامه هاي پرورش خلاقيت در برنامه درسي هنر بر ميزان خلاقيت دانش آموزان دختر و پسر در دو گروه آزمايش و کنترل در رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٤، شماره پياپي ٢٥، تابستان ١٣٩٧، تير Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (4), Summer2018 آزمون خلاقيت از روش آماري کوواريانس استفاده شد.