چکیده:
آموزش عملی روان درمانی از طریق سوپرویژن (نظارت) صورت می گیرد. این آموزش به سه شکل سنتی، زنده، و ویدئویی و در قالب مدل های نظریه محور، تحولی، و انسجامی اعمال می شود. به طور معمول این آموزش هم در دانشگاه ها و هم در مراکز خصوصی ارائه می گردد. در ایران به لحاظ تاریخی می توان خدمات و آموزش روان درمانی را پیش و پس از تشکیل سازمان نظام روان شناسی وارسی نمود. رقابت های صنفی بین روان شناسان و روان پزشکان و همچنین میان روان شناسان وزارت علوم و بهداشت، فقدان ضوابط روشن و استانداردهای مناسب سازمان نظام روان شناسی جهت ارزیابی کیفیت آموزش و صلاحیت افراد، محدودیت های آموزشی دانشگاه ها، و آموزش های غیر نظام دار در مراکز خصوصی از معضلات آموزش روان درمانی است. طرح پرسش مناسب درباره ضوابط و نه مکان آموزش روان درمانی، تعیین سازمان های غیر دانشگاهی جهت اعتبارسنجی آموزش روان درمانی، و گسترش مراکز خصوصی وابسته به نهادهای بین المللی آموزشی مواردی اند که به ارتقای کیفیت و رشد علم و فن روان درمانی در ایران کمک می کنند.
Psychotherapy training is carried out through supervision. This training occurs in three ways of traditional, on-line, and video-taped, in the forms of theory-based, developmental, and integrative models. Universities and private institutes both provide psychotherapy training. The establishment of Iran Psychology Organization is a time that historically separate different movement of psychotherapy training and services. Competitions between psychologists and psychiatrists, as well as between psychologists from two different ministries back ground, lack of clear criteria and appropriate standards of the Iran Psychology Organization for quality and training evaluation of individual, limitation of psychotherapy training in universities, and non-systematic psychotherapy training in the private centers all are some of the problems that Iran psychotherapy is facing. Considering the standards, not the place of psychotherapy training, establishing independent and non-profit organizations for the accreditation of psychotherapy training, and the development of private centers affiliated with international psychotherapy training institutions can be potential solution to promote the quality and development of psychotherapy in Iran
خلاصه ماشینی:
رقابت هـاي صـنفي بـين روان شناسـان و روان - and psychologists between psychiatrists, as well as between پزشکان و همچنين ميان روان شناسان وزارت علوم و psychologists from two different ministries back ground, lack of بهداشــت ، فقــدان ضــوابط روشــن و اســتانداردهاي clear criteria and appropriate مناسـب سـازمان نظـام روان شناسـي جهـت ارزيـابي standards of the Iran Psychology Organization for quality and کيفيت آموزش و صـلاحيت افـراد، محـدوديت هـاي ,training evaluation of individuallearining psychotherapy just روان درماني در ايران : موانع و افق ها آموزشي دانشگاه ها، يادگيري عملـي روان درمـاني از through book reading, limitation of psychotherapy training in طريق صرفا کتابخواني، و آموزش هاي غير نظام دار در universities, and non-systematic psychotherapy training in the مراکز خصوصـي از معضـلات آمـوزش روان درمـاني private centers all are some of the فعلي درايـران اسـت .
در ايـن مـدل نقـش سـوپروايزر 1 1 Supervisor 2 Supervisee 3 Psychotherapy-Based Supervision Models 4 Developmental Model of Supervision 5 Integrative Model of Supervision 6 Patient- Centered 7 Supervisee- Centered 8 Supervisory- Matrix-Centered روان درماني در ايران : موانع و افق ها آموزشي و رهنمودي ١ است و از آنجا که تمرکز بر بيمار است و نه بـر سـوپروايزي يـا فرايند سوپرويژن ، تعارض اندکي بين سوپروايزر و سوپروايزي رخ ميدهد.
اگرچه در اين ميان سازمان نظام پزشکي براي چهره هاي شاخص روان شناسي در ايران 1 1 International Experiential Dynamic Therapy Association (IEDTA) رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ١ ، شماره پياپي ٢٢، بهار١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (1), Spring2018 محدوديتي قائل نبود، اما اين آزادي کار مستقل ماهيتي رسمي و قانوني نداشـت .