چکیده:
هدف ازپژوهش حاضربررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نارسایی توجه می باشد،جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان 9تا12 سال بیش فعال – نارسایی توجه مراجعه کننده به مرکزتوانبخشی امید عصردرسال 93 است که باروش نمونه گیری درسترس 24 کودک بیش فعال – نارسایی توجه با اختلال همراه پرخاشگری به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی 12 کودک درگروه آزمایش و 12 کودک درگروه کنترل جایگزین شدند.طرح پژوهش حاضرنیمه آزمایشی ازنوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد که دراین طرح به گروه آزمایش مهارت های ارتباطی در10جلسه آموزش داده شد و گروه کنترل آموزشی را دراین زمینه دریافت نکردند. جهت تشخیص اختلال بیش فعالی-نارسایی توجه ازپرسشنامه CSI.4 وتشخیص پرخاشگری ازمقیاس سنجش پرخاشگری آخنباخ فرم والدین (CBCL) استفاده شد.یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی درکاهش پرخاشگری کودکان ADHD موثراست. بنابراین، آموزش مهارت های ارتباطی می تواند مداخله مناسبی برای کاهش مشکلات همبود با نارسایی توجه/بیش فعالی باشد.
The Purpose of the present research was to examine the effectiveness of communication skills training on aggression in children with ADHD. The study population consisted of all children 9 to 12 years with ADHD from Omid Asr Rehabilitationat 2014. Sampling method was purposeful and 24 children with ADHD that have aggression selected (12 children experimental group and 12 control group). This is a quasi experimental study with a pretest /post-test experimental and control group. In this study to experimental group communication skills training administered in 10 sessions and the control group not received training in this field. Instrument for the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder was CSI.4 questionnaire and for aggression measured by parent form (CBCL) Achenbach were used. Results showed that Communication skills training were effective in reducing aggression in children with ADHD.Then, Communication skills training is a useful intervention for reduction of comorbidities with ADHD.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ١ ، شماره پياپي ٢٢، بهار١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (1), Spring2018 اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي برميزان کفايت اجتماعي کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي- نارسايي توجه Effectiveness of social skills training onsocial competence in children with ADHD قاسم عبداللهي بقرآبادي (نويسنده مسئول ) GhasemAbdollahi Boughrabadi MA ,Payame Noor University, مربي گروه روان شناسي دانشگاه پيام نور تهران Tehran ,Iran Dr Mahdi Ghodrati Mirkouhi دکترمهدي قدرتي ميرکوهي Assistant Professor of Psychology, Payame Noor University, Tehran , استاديار گروه روان شناسي پيام نور تهران Iran Psy-abdollahi@pnu.
ir چکيده Abstract The Purpose of the present هـدف ازپـژوهش حاضربررسـي اثربخشـي آمـوزش research was to examine the effectiveness of social skills مهـارت هـاي اجتمـاعي درميـزان کفايـت اجتمـاعي training on social competence in کودکان مبتلا به اختلال بيش فعـالي-نارسـايي توجـه children with ADHD.
Results showed that نشان داد که آمـوزش مهـارت هـاي اجتمـاعي تـاثير social skills training were معناداري بر افزايش کفايت اجتماعي و مولفه هاي آن effective in increasing social competence in children with در کودکان بيش فعال - نارسايي توجـه دارد.
Keywords : social skills,social competence, children, attention دريافت :ارديبهشت ٩٥ پذيرش : دي ٩٥ کليدواژه ها: مهـارت اجتمـاعي، کفايـت اجتمـاعي، deficit/hyperactivity کودکان ، بيش فعال - نارسايي توجه مقدمه اختلال بيش فعالي- نارسايي توجـه ١رايـج تـرين اخـتلال عصـبي/ رفتـاري٢دوران کودکي مي باشد که داراي سه مشخصه باليني بيش فعالي، نارسايي توجـه و رفتارهـاي تکانشگري ٣ مي باشد که قبـل از٧ سـالگي قابـل تشـخيص اسـت (انجمن روانپزشـکي آمريکـا٤١٣٩٢،٢٠١٣).
Journal of school psychology review, اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي برميزان کفايت اجتماعي کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي V20, P235-251.
اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي برميزان کفايت اجتماعي کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي