خلاصه ماشینی:
"دلیل یا دلایل این قضاوت کدام است؟آیا باریکبینی و نازکخیالی شاعران این دوره که از حد متعارف مضمونیابی و تصویرپردازی دیگران خارج شده و مرزهای ناگشودنی دیگری را تسخیر کردهاند،موجب اصلی است یا مهاجرت شعر پارسی از داخل ایران به سرزمینهای بیگانه و به ویژه به شبه قارهء هند،که در نتیجه میتوانسته است کالای بیگانه با طبع و ذوق ایرانی و مصنوع دست بیگانگان و هم درخور پسند و سلیقهء آنان معرفی کند؟ غربتی که صائب و یاران او-که البته عمدهء دوران شاعریشان نه در خارج از این مرزها بلکه در داخل ایران گذشته-بدان گرفتار آمده بودند،هر چند با کوشش صائب دوستانی نظیر امیری فیروزکوهی،احمد گلچین معانی، محمد قهرمان و برخی دیگر از شیفتگان مکتب هندی اندکی تخفیف یافته،اما بکلی مرتفع نگردیده و نتوانسته است جایگاه همهء پیروان صائب را در مسیر تکاملی ادب فارسی مشخص کند.
راز ناکامیابی شعر بیدل در چشم و دل خوانندگان- ایرانی که همانا درس عبرتی برای نوپردازان روزگار ما هم هست-چنانکه خود مؤلف هم اشاره کرده(ص 91 و 02) فزونی کمیت اشعار و خیالهای شاعرانهء دور و درازی است که در پردهء ابهام و در تاریکیهای مضاعف ضعف بیان و بیاعتنایی مفرط به موازین طبیعی زبان فارسی پنهان مانده،به طوری که خواننده برای کشف معمای ذهنی او از مقداری صرف وقت و کوشش ناگزیر میماند،و با این همه ممکن است حتی پس از کوشش بسیار هم به جایی نرسد."