چکیده:
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به شناختی کیفی پیرامون آن دسته از مقالات علمی سامان یافته است که طی حدود دو دهه اخیر به طور مستقیم یا غیرمستقیم به مسئله «تعامل والد-نوجوان» در جامعه ایرانی پرداخته اند. در این راستا، فراتحلیل کیفی مقالات این حوزه در دو بعد روش شناختی و محتوایی بر روی 56 مقاله اجرا شد که از بانک های مقالات علمی استخراج گردیده بودند. طبق نتایج این پژوهش، بیش از 93% از پژوهش ها با هدف تبیین و تنها 7% با هدف توصیف پدیده ای به نام «تعامل والد-نوجوان» به پژوهش پرداخته اند. هم چنین بیش از 50% از مقالات یادشده، جامعه آماری مورد پژوهش خود را شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان اعلام کرده و نیز تعداد مقالاتی که تنها بر روی دختران نوجوان کار کرده اند تقریبا پنج برابر آن هایی است که بر روی پسران نوجوان کار کرده اند. درنتیجه به نظر می رسد شاهد نوعی سوگیری این مطالعات به سوی نوجوانان دختر در شهرهای بزرگ ایران هستیم. همچنین تحلیل محتوای کلیدواژه های مقالات، در بعد محتوایی، حاکی از این است که تنها 6% از پژوهش ها به ابعاد اجتماعی تاثیرگذار بر «تعامل والد-نوجوان» پرداخته اند و حدود 40% از پژوهش ها نیز نوجوانی را وضعیتی آسیب شناختی در نظر گرفته اند که توسط مداخله تربیتی والدین بایستی مرتفع گردد. در نهایت ضمن بحث درباره ی پیش آیندها و پس آیندهای «تعامل والد-نوجوان»، انتقاداتی به رویه حاکم بر مقالات این حوزه صورت گرفت و پیشنهاداتی جهت رفع این مشکلات ارائه گردید.
This study has aimed to achieve a qualitative knowledge about Persian articles on Parent-Adolescent Interaction over two decays ago. Meta-analysis of these 56 articles, selected from scientific, electronic databases, disclosed that although %93 of all articles was explanatory research, only %7 was exploratory and descriptive one. Also, population of %50 of articles were in big cities, Tehran, Mashhad, Shiraz, and Esfahan, and the number of articles generalized on females were five times more than males. As a result, there was a bias toward studying female adolescents in four large cities, methodologically. The content analysis of keywords of selected articles represented that only %6 of these studies attend the social dimensions, and about %40 of one consider adolescence as a pathological phenomenon that dissolve by parents. Finally, factors and consequences of Parent-Adolescent Interaction, critical points, and suggestion for future researches are discussed.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، نظريه تفرد، اين موضوع را برجسته ميکند 1 1 Individuation 2) closeness 3 Blos 4 Grotevant 5 Cooper 6 Bucx 7 Van Wel 8 Youniss 9 Smaller 10 Collins 11 Madsen که رابطه اي بد بين والد و نوجوان در دوران بلوغ، در خدمت تسهيل روابط جنسي در خارج از گروه خانواده است و در نتيجه نوجوان را به سمت صميمت کمتر با والدين و استقلال از آنها سوق ميدهد.
يافته هاي بامريند بر که البته بر روي کودکان سن دبستان انجام شده بود به ٣ فاکتور پذيرش و ارتباط نزديک ، کنترل و استقلا دادن در تعامل والد-کودک منجر شد و بر اين اساس چهار سبک 1 1 Baltes 2 Silverberg 3 Allen 4 Land 5 Hartup فراتحليل کيفي مقالات پژوهشي حوزه «تعامل والد-نوجوان » فرزند پروري معرفي گرديد که مدت هاي مديدي است در پژوهش هاي متعدد فرزندپروري مورد توجه پژوهش گران قرار دارد.
فراتحليل کيفي مقالات پژوهشي حوزه «تعامل والد-نوجوان » پژوهش هاي ديگر در اين حوزه به سبک فرزندپروري والدين و تأثير آن بر سازگاري عاطفي (صليبي و احمدي، ١٣٩٢)، احساس تنهايي (خوئينژاد، رجايي و محب راد، ١٣٨٦؛ لعليفاز و عسگري، ١٣٨٧)، پرخاشگري نوجوانان (آهنگر انزابي، شريفي درآمدي و فرج زاده ، ١٣٩٠)، اعتياد (گنجي، رهنماي نمين و شريفي، ١٣٩٣؛ واحديان ، ١٣٨٦؛ سيفي، صفارينيا و کلانتري، ١٣٩٢)، سلامت روان و خودپنداره (ساربان ، عيسيمراد و طبيبي، ١٣٩٢)، مصرف سيگار (کاظمي و عريضي، ١٣٨٧)، هويت يابي (پورابراهيم ، حيدري و خوش کنش ، ١٣٩٠؛ سندي، رضايي و صالحي، ١٣٩٣)، رفتار ضداجتماعي (سهرابي و حسني، ١٣٨٦)، گرايش به بزهکاري (شکربيگي، ياسمينژاد، ١٣٩١)، و موفقيت تحصيلي (امين آبادي، خداپناهي، ١٣٩٠) نوجوان پرداخته اند.