چکیده:
با وجود پیشرفت های زیادی که در فهم عوامل زیستی و عصب شناختی دخیل در اعتیاد صورت گرفته، این اختلال همچنان یک مشکل سلامت عمومی عمده است که با رنج فردی و اجتماعی همراه است و بار زیادی برای فرد، خانواده و جامعه در پی دارد. احتمال شروع رفتارهای اعتیادی در طول دوره نوجوانی بیشتر از هر دوره سنی دیگر است. مسیرهای تحولی متفاوت مغزی در دوره نوجوانی که شامل مناطق قشری و زیر قشری است از جمله عواملی است که می تواند نوجوانان را نسبت به سایر گروه های سنی مستعد رفتارهای پر خطر از جمله رفتار های اعتیادی کند. بنابراین مطالعات بیشتر در زمینه فهم و شناسایی عوامل زیستی و عصب شناختی دخیل در اعتیاد نوجوانان که منجر به ایجاد راهبردهای پیشگیری و درمانی می شود، ضروری است. در مقاله حاضر، مروری بر مدل های زیستی اعتیاد، تحولات مغزی مربوط به دوره نوجوانی و تاثیرات مصرف مواد بر مغز با هدف یکپارچه سازی فهم و درک اعتیاد در نوجوانان صورت گرفته است. مرور ادبیات پژوهش نشان دهنده آن است که عدم توازن بین سرعت تحول مناطق مغزی قشری پیش پیشانی و مناطق زیر قشری مربوط به پاداش از عوامل دخیل در افزایش آمادگی نوجوانان برای ابتلا به رفتارهای اعتیادی است و مصرف مواد در نوجوانی، خود می تواند منجر به تغییرات مغزی شود که احتمال بروز اعتیاد و سوء مصرف مواد در سال های بعدی زندگی را افزایش می دهد.
In spite of all improvements in understanding of biological and neurological factors of addiction, it is still a general health problem which is followed by personal and social sufferings and imposes a huge burden on individual, family, and society. Addiction (behavior) is likely to begin in adolescence more than any other age group. Brain different developmental pathways including cortical and subcortical regions in adolescents are one of the factors which may result in risky behaviors such as addiction (behaviors) in this age group more than other age groups. Therefore, more studies in order to understand biological and neurological factors in adolescents addiction are necessary since they lead to preventive and therapeutic strategies. This article presents a review of biological models of addiction, brain developments in adolescence, and substance use impact on brain in order to integrate understandings of this age group addiction. Review on literature suggests that lack of balance between development pace of forefront cortical regions and subcortical reward regions is one of the factors which increases disposition to addiction. Also substance use in adolescents may in turn lead to brain changes which increase likelihood of addiction and substance abuse in next years.
خلاصه ماشینی:
براي ابتلا به رفتارهاي اعتيادي است و مصرف Addiction, words: Key مواد در نوجواني، خود مي تواند منجر به Adolescence, Neurology, Brain تغييرات مغزي شود که احتمال بروز اعتياد و سوء مصرف مواد در سال هاي بعدي زندگي را افزايش مي دهد.
مروري بر مباحث عصب شناختي اعتياد در نوجوانان مدل پاداش محور اوليه بجورک و پارديني (٢٠١٥) مدل هاي زيست مدل نقص پاداش پوتنزا (٢٠١٣) ي مدل انگيزش محور چمبرز و همکاران (٢٠١٣) مدل دو فرآيندي گالدوين و همکاران (٢٠١١) نازک شدن ماده خاکستري ليدون و همکاران (٢٠١٥) افزايش حجم ماده سفيد لونا و همکاران (٢٠١٠) #$$002 اعتياد در نوجوانان : مروري بر مباحث عصب شناختي تغييرات تحولي مغز نوجوان افزايش پاسخ هاي دوپامينرژيک زير قشري ليدون و همکاران (٢٠١٥) اختصاصي تر شدن مناطق مغزي پورتر و همکاران (٢٠١٥) افزايش ظرفيت هاي شناختي در اواخر نوجواني بست و همکاران (٢٠٠٩) افزايش تصميم هاي پر خطر و تکانشگري در بزرگسالي سيلوري و همکاران (٢٠١٦) تغييرات مغزي ناشي از مصرف مواد در اتصال قوي تر بين مناطق پاداش و مناطق کنترل شناختي و عدم اختصاصي شدن ويسمن و همکاران (٢٠١٥) نوجوانان حساسيت افزايش يافته نسبت به اثرات پاداش مواد پنا و همکاران (٢٠١٥) تغيير در ساختار ماده سفيد و کاهش ماده خاکستري باوا و همکاران (٢٠٠٩) درمان شناختي- رفتاري کوبر و همکاران (٢٠١٠) درمان tDCS روجاک و همکاران (٢٠١٧) نوروفيدبک کريچنر و همکاران (٢٠١٥) اصلاح سوگيري هاي شناختي هوبن و همکاران (٢٠١١) مدل هاي زيستي اعتياد چند مدل زيستي براي فهم اعتياد و آسيب پذيري نسبت به آن بيان شده است که اغلب آنها مکمل يکديگرند.