چکیده:
یکی از مسائل مهم حوزه ی یادگیری آموزشگاهی که پژوهش های فراوانی را به خود معطوف داشته، خودپنداره تحصیلی است. خودپنداره ی تحصیلی به ادراک یا تصویر دانش آموز از شایستگی های خود در رابطه با یادگیری آموزشگاهی اشاره می کند که بر پیشرفت تحصیلی اثر می گذارد و همزمان از آن متاثر می شود. یکی از عوامل مهمی که شخص را وامی دارد که به گونه ای موثر عمل نماید و در کارهایش جدیت و پشتکار داشته باشد، عزت نفس است و بر اساس پژوهش های انجام گرفته مشخص شده که ازدست دادن حس کنترل و ایجاد نارضایتی فردی یکی از جنبه های مشخص عزت نفس پایین است. هدف اساسی پژوهش حاضر مشخص نمودن رابطه بین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره ی ابتدایی می باشد. گروه نمونه شامل 300 دانش آموز دختر بود که از آنان خواسته شد مقیاس خودپنداره تحصیلی لیو و وانگ و مقیاس عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کنند. همچنین مقیاس ارزیابی خودکنترلی کندال و ویلکاکس (SCRS ) توسط یکی از والدین دانش آموزان تکمیل شد. عملکرد تحصیلی هر یک از دانش آموزان برحسب وضعیت کارنامه تحصیلی شان (خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیازمند تلاش) می باشد که معلمان نمره ای معادل آن (از 13 تا 20) نسبت دادند. تحلیل داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که بین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی با عملکرد تحصیلی رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین می کند.یکی از مسائل مهم حوزه ی یادگیری آموزشگاهی که پژوهش های فراوانی را به خود معطوف داشته، خودپنداره تحصیلی است. خودپنداره ی تحصیلی به ادراک یا تصویر دانش آموز از شایستگی های خود در رابطه با یادگیری آموزشگاهی اشاره می کند که بر پیشرفت تحصیلی اثر می گذارد و همزمان از آن متاثر می شود. یکی از عوامل مهمی که شخص را وامی دارد که به گونه ای موثر عمل نماید و در کارهایش جدیت و پشتکار داشته باشد، عزت نفس است و بر اساس پژوهش های انجام گرفته مشخص شده که ازدست دادن حس کنترل و ایجاد نارضایتی فردی یکی از جنبه های مشخص عزت نفس پایین است. هدف اساسی پژوهش حاضر مشخص نمودن رابطه بین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره ی ابتدایی می باشد. گروه نمونه شامل 300 دانش آموز دختر بود که از آنان خواسته شد مقیاس خودپنداره تحصیلی لیو و وانگ و مقیاس عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کنند. همچنین مقیاس ارزیابی خودکنترلی کندال و ویلکاکس (SCRS ) توسط یکی از والدین دانش آموزان تکمیل شد. عملکرد تحصیلی هر یک از دانش آموزان برحسب وضعیت کارنامه تحصیلی شان (خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیازمند تلاش) می باشد که معلمان نمره ای معادل آن (از 13 تا 20) نسبت دادند. تحلیل داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که بین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی با عملکرد تحصیلی رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین می کند.
Academic performance has been particularly important in today's world and academic self-concept is one of the most important issues in school learning, which has attracted a lot of research implications. Academic self-concept indicate student perceptions or images of her own abilities regarding academic learning that impact on academic achievement, and at the same time it affected. Self-esteem is one of the important factors that compelled a person to act effectively and have perseverance. A person who has low self-esteem, more easily, of his goals overlooked and much easier for him to live in a way that others have trespassed. In following studies that Ellison did (1983, quoted by the Beyabangard, 1376), it was found that loss of control and caused personal dissatisfaction is one of the distinctive aspects of low self-esteem. According to what was said, question is whether the self-concept, self-esteem and self-control can predict academic performance? The main purpose of this study was to determine the relationship between academic self-concept, self- esteem and self-control to academic performance of elementary school students. In this study, Pearson's correlation and multiple regression were used. Participants were asked to complete a Liu and Wang self-concept, Rosenberg self-esteem and also Kendall and Wilcox (SCRS) self-control scale was completed by one of the parents. Academic performance each of students based on their academic record status (Very good, good, acceptable and effort) that teacher's grade equivalent, from 13 to 20 is assigned to each of them. Data analysis was performed using Pearson's correlation and multiple regression. Results showed that academic self-concept, self- esteem and self-control to academic performance are related significantly. Furthermore the academic self-concept, self-esteem and self-control to explain the variance of academic performance.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني عملکرد تحصيلي برحسب خودپنداشت ، عزت نفس و خودکنترلي در دانش آموزان ابتدايي Prediction of academic performance by self-concept, self- esteem and self-control in elementary students دکترسعيد پورنقاش تهراني(نويسنده مسئول ) Saeed Pournaghash Tehrani Associate Professor, University of دانشيار روان شناسي دانشگاه تهران Tehran الهام فدوي اردکاني Elham Fadavi Ardekani کارشناس ارشد روان شناسي دانشگاه تهران University of Tehran مريم نصري تاج آبادي Maryam Nasri Tajabadi کارشناس ارشد روان شناسي دانشگاه تهران University of Tehran چکيده Abstract The purpose of the present يکي از مسائل مهم حوزه ي يادگيري research was to assess the آموزشگاهي که پژوهش هاي فراواني را به خود predictability of academic معطوف داشته ، خودپنداره تحصيلي است .
نتايج نشان داد که بين خودپنداره تحصيلي، عزت نفس و خودکنترلي با عملکرد تحصيلي رابطه ي معناداري وجود دارد.
اين مقياس در سال ١٩٧٩ توسط کندال و ويلکاکس در دانشگاه مينه سوتا ساخته شده است و شامل ٣٣ سوال مي باشد که ١٠ سوال آن مربوط به خود کنترلي، ١٣ سوال آن مربوط به تکانش گري و ١٠ سوال آن نيز مربوط به هر دو (تکانش گري- خود پيش بيني عملکرد تحصيلي برحسب خودپنداشت ، عزت نفس و خودکنترلي در دانش آموزان ابتدايي کنترلي ) مي باشد.
پيش بيني عملکرد تحصيلي برحسب خودپنداشت ، عزت نفس و خودکنترلي در دانش آموزان ابتدايي به منظور بررسي رابطه بين خودکنترلي و عملکرد تحصيلي از آزمون همبستگي پيرسون استفاده شد و مشخص شد رابطه مثبت معناداري بين خودکنترلي و عملکرد تحصيلي وجود دارد به طوري که خودکنترلي ١/٤ درصد از واريانس عملکرد تحصيلي را تبيين ميکند.