چکیده:
برخورداری از سلامت روان اهمیت ویژه ای در زندگی و عملکرد فردی و اجتماعی افراد دارد. دانشجویانی که سلامت پایینی دارند هیجانی بوده و بیشتر از کنترل جسمانی و حل مساله هیجان مدار، استفاده می کنند، مدیریت درستی بر زمان نداشته و روحیه کمال گرایی منفی دارند. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل تبادلی در ارتقاء سلامت روان انجام شده است. پژوهش حاضر با روش شبه آزمایشی و در چارچوب طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه کنترل انجام یافته است. این پژوهش در بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی که با توجه به فرخوان مشاوره گروهی به پرسشنامه های سلامت عمومی پاسخ دادند، در دو گروه ده نفره (گروه آزمایش و کنترل ) انجام شد. پرسشنامه سلامت عمومی به صورت پیش آزمون و پس آزمون، قبل و بعد از مشاوره گروهی در هر دو گروه اجرا شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده، از طریق آزمون t دو گروهی مستقل صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد نمرات سلامت روان و خرده مقیاس های آن در دانشجویانی که در جلسات مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل تبادلی شرکت داشتند در مقایسه با نمرات گروه کنترل بهبود یافته است(p<0.05). در خرده مقیاس کنش اجتماعی نمره دانشجویان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهبود داشت اما این تفاوت معنادار نبود. استفاده از مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل تبادلی در ارتقاء سلامت روان دانشجویان اثربخش است. همچنین این روش، در بهبود علایم جسمانی، اضطراب و افسردگی موثر است
General health is important in social and personal performance of individuals. Students who have lower psychological well-being, are emotional and use physical control and emotion-focused problem solving. Also their time management is weak and have a negative perfectionism. This research has studied effectiveness of group counseling with transactional analysis approach in enhancing student's general health. That has been performed in the framework of quasi experiment with pre-post-test design of the control group. The students of Mohaghegh Arddabili university that participated in the call for group counseling and responded to the general health questionnaire, were the statistical society of research. , Two groups, include experimental and control group with ten member, were formed of those responded to general health questionnaire and their score were more than 21. The general Health Questionnaire was administered as pre-post test, before and after group counseling in both groups. Statistical analysis of the data collected was performed through the independent t-test using the spss software. The results showed that using of group counseling with transactional analysis approach is effective in improving student's general health
خلاصه ماشینی:
اثربخشي مشاوره گروهي با رويکرد تحليل روابط متقابل در ارتقاء سلامت عمومي دانشجويان Effectiveness of group counseling with transactional analysis approach in enhancing students' general Health طاهر اصلاني Taher Aslani Ardabil province education and کارشناس ارشد مشاوره خانواده، رئيس مرکز training center مشاوره و خدمات روانشناختي دانش آموزان ، Abbas Aria PhD اداره کل اموزش و پرورش استان اردبيل Academic member of Allame دکترعباس آريا Tabatabai University, Tehran عضو هيئت علمي گروه مشاوره دانشگاه علمه طباطبايي تهران چکيده Abstract General health is important in برخورداري از سلامت روان اهميت ويژه اي social and personal performance of individuals.
مطالعاتي که در جمعيتهاي دانشجويي انجام گرفته نشان دهنده اين است که دانشجوياني که از سلامت روان 1 1 - Kakar,s 2 - Corsini 3- Ginzburg اثربخشي مشاوره گروهي با رويکرد تحليل روابط متقابل در ارتقاء سلامت عمومي دانشجويان بالايي برخوردار هستند، از مهارتهاي حل مساله ، جلب حمايت اجتماعي و ارزيابي شناختي بهتري استفاده مي کنند(حاجبي و همکاران ، ١٣٨٥)، مديريت زمان را در دست دارند (احمدي و همکاران ، ١٣٨٥)، داراي کمال گرايي مثبت هستند (برادران و رنجبرنوشري، ١٣٨٥).
يعني بين ميانگين اثربخشي مشاوره گروهي با رويکرد تحليل روابط متقابل در ارتقاء سلامت عمومي دانشجويان تفاوت نمرات پيش آزمون – پس آزمون اضطراب دو گروه کنترل و آزمايش اختلاف معني داري وجود دارد.
اطلاعات ارائه شده در جدول هاي بالا نشان مي دهد که روش مشاوره گروهي با رويکرد تحليل روابط متقابل در ارتقاء سلامت عمومي دانشجويان موثر بوده است .