چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تمییزی جنسیت و تئوری ذهن در پیش بینی همدلی در بین دانش آموزان دختر و پسر بود. برای اجرای این تحقیق از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان پایه دوم و سوم دوره ابتدایی شهر اردبیل در سالتحصیلی 95-94 تشکیل دادند. از این جامعه آماری تعداد 200 دانش آموز 100 دختر ( 50 درصد )و 100 پسر (50 درصد ) بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید. علاوه بر آن برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه (همدلی – بهر و تحلیل ) کودکان، پرسشنامه ذهن خوانی از روی چشم های بار آن و کوهن استفاده شد. و نتایج بدست آمده با استفاده از روش رگرسیون چندگانه از طریق ورود همزمان و همبستگی پیرسون، و T مسقل تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین تئوری ذهن و همدلی و همدلی و جنسیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .همچنین جنسیت و نظریه ذهن به خوبی توانستند همدلی را پیش بینی کنند و هم چنین معلوم شد تفاوت معناداری از لحاظ متغییر های تئوری ذهن و همدلی بین دانش آموزان دختر و پسر وجود دارد . بعبارت دیگر میانگین نظریه ذهن و همدلی در بین دانش آموزان دختر بیش از دانش آموزان پسر بود .
بحث و نتیجه گیری: از آنجا که آموزش شناختی یکی از روشهای متداول آموزش است لذا برای افزایش همدلی می توان تئوری ذهن را خصوصا در بین پسران آموزش داد.
The aim of this study is The Role of gender and Theory of Mind in Predicting Empathy
Methods
The method is descriptive correlation and The population The study included all children in second grade and third grade primary school in Ardabil were in the 2015 school year. A sample of 200 students, 100 girls (50%) and 100 boys (50%), selected by multistage random cluster In order to measure empathy was used from Empathy test and To measure theory of mind was used Reading the Mind in the Eyes Task (RMET). Obtained Data were analyzed using multiple regressions through simultaneous entry method and Pearson correlation, and T-independent.
Results
The results showed that there was a significant positive correlation between Theory of Mind and empathy and There is significant positive correlation between empathy and gender , and Theory of Mind and gender are well able to predict empathy, and it was found significant differences in the variables of the theory of mind and empathy There are male and female students. In other words, the average theory of mind and empathy among female students than male students.
Conclusion
Since cognitive training is one of the common methods of training, to increase peoples empathy, we can emphasize on the training variables such as theory of mind specially in boys.
خلاصه ماشینی:
صص : ١٩٠-١٧٧ بررسي نقش تمييزي بين جنسيت و تئوري ذهن در پيش بيني همدلي در بين دانش آموزان دختر و پسر ٨تا ١١ سال The Role of gender and Theory of Mind in Predicting Empathy Between girl and boy student 8-10 years کريم بابايي نادينلويي دانشجو دکتري روانشناسي ، دانشگاه اروميه نسيم پيرنبي خواه دانشگاه محقق اردبيلي Karim Babaei Nadinluei PhD student, Ouromieh University: k.
com Nasim Pirnabikhah Mohaghegh Ardabili University BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB نوع مقاله : پژوهشي دريافت : ارديبهشت ٩٥ پذيرش : بهمن ٩٥ چکيده Abstract The aim of this study is The Role of هدف پژوهش حاضر بررسي نقش تمييزي gender and Theory of Mind in جنسيت و تئوري ذهن در پيش بيني همدلي در Predicting Empathy Methods: The method is descriptive – correlation بين دانش آموزان دختر و پسر بود.
پژوهش هاي پلاري نشان داد که نوجواناني که نمره بالاتري در همدلي به دست آوردند در آزمون تئوري ذهن نيز نمره بالاتري داشتند (علي اکبري ، کاکو جويباري ، اميرآبادي ، شقاقي ، زارع و خالقي ، ١٣٩٢) بيل و پروکتور (٢٠٠٧) که در پژوهشي به بررسي تئوري ذهن و همدلي پرداخته بودند نشان دادند که بين اين دو متغيير رابطه مثبت و معني داري وجود دارد و نيز افرادي که در زمينه تئوري ذهن عملکرد بهتري داشتند در زمينه همدلي نيز عملکرد آنها خوب بوده است (پروکتور و پيل ،٢٠٠٧).