چکیده:
سازگاری در حال حاضر از مهم ترین نشانه های سلامت روان در نوجوانان محسوب می شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه سبک های هویتی با سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی دانش آموزان مقطع متوسطه است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر در مقطع دبیرستان در سال تحصیلی 94-95 در شهر کرمانشاه بود، که 282 نفر (160 دختر و 122 پسر) در پایه های اول، دوم، و سوم با روش نمونه گیری خوشه ایی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک هویت و مقیاس سازگاری دانش آموزان بود. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک های هویت به شکل معناداری توانایی پیش بینی سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی را دارند. نتایج نشان داد که بین سبک هویت اطلاعاتی و سازگاری عاطفی رابطه وجود ندارد، اما بین سبک اطلاعاتی و سازگاری اجتماعی و آموزشی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین سبک های هویتی هنجاری و اجتنابی با سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی رابطه وجود دارد. نتایج نشان داد که سبک های هویت نقش مهمی در سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی دانش آموزان دارند. دانش آموزان با سبک های هویت اطلاعاتی و هنجاری، میزان سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی بالاتری دارند.
Adjustment is currently among the most important signs of mental health in adolescents. We aimed to investigate the relationship between identity styles with emotional, social, and educational adjustment in high school students. The study population consisted of male and female high school students in the academic year 94-95 in the city of Kermanshah that 282 persons (160 girls and 122 boys) were selected in the first, second and third randomly using multi cluster sampling. The instruments of the study included the Identity Style Questionnaire and the students adjustment Scale. Multiple regression analysis showed that identity style was able to significantly predict the emotional, social and academic adjustment of the adolescents. The results showed that there is a significant relationship between informational identity style with social and educational adjustment, but there is no significant relationship between informational identity style and emotional adjustment. The results also show that there is a significant relationship between the normative identity style and avoidance identity style with emotional, social, and educational adjustment in students.The finding highlight the crucial role of identity styles in emotional, social, and academic adjustment in adolescents. Adolescents who have normative style and informational style have a higher level of emotional, social and academic adjustment.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه سبک هاي هويتي با سازگاري عاطفي، اجتماعي، و آموزشي دانش آموزان مقطع متوسطه The relationship between identity styles with emotional, social, and educational adjustment in high school students بيتا شلني کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي دانشگاه رازي، کرمانشاه ، ايران اکرم آبباريکي دانشجوي کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي دانشگاه رازي، کرمانشاه ، ايران ؛ نويسنده مسوول دانشکده علوم اجتماعي، گروه روانشناسي.
in adolescentsinvestigate the relationship between هدف اين پژوهش بررسي رابطه سبک هاي identity styles with emotional, social, هويتي با سازگاري عاطفي، اجتماعي، و and educational adjustment in high school students.
همچنين also show that there is a significant relationship between the normative نتايج نشان داد که بين سبک هاي هويتي identity style and avoidance identity هنجاري و اجتنابي با سازگاري عاطفي، style with emotional, social, and اجتماعي، و آموزشي رابطه وجود دارد.
educational adjustment in students واژه هاي کليدي: educational adjustment, Identity سازگاري عاطفي، اجتماعي، Keywords: Emotional, social, and و آموزشي، سبک هاي هويت ، دانش آموزان student,style مقدمه : نوجواني از دوران مهم زندگي فرد و دوره انتقال از وابستگي دوران کودکي به استقلال دوره ي جواني و بزرگسالي ميباشد.
Sinha & singh به منظور بررسي رابطه بين سبک هاي هويت و سازگاري عاطفي، اجتماعي، و آموزشي از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد و نتايج در جدول ٢ آمده است .
همچنين نتايج نشان ميدهد که بين سبک هاي هويتي هنجاري و اجتنابي با سازگاري عاطفي، اجتماعي، و آموزشي رابطه وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش به منظور بررسي رابطه بين سبک هاي هويت و سازگاري عاطفي، اجتماعي، و آموزشي دانش آموزان انجام گرفت .