چکیده:
هدف این پژوهش رابطه بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و راهبردهای یادگیری با خودکارآمدی دانشآموزان متوسطه آمل بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 2950 نفر از دانشآموزان متوسطهی دوم و سوم ریاضی فیزیک شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 339 نفر دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامهی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل راهبردهای مدیریت منابع یادگیری، راهبردهای یادگیری و خودکارامدی بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها نشان داد، بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و راهبردهای یادگیری با خودکارآمدی دانشآموزان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنیداری وجود دارد. راهبردهای مدیریت منابع یادگیری (مدیریت زمان و مکان مطالعه و کمکطلبی) خودکارآمدی دانشآموزان را پیشبینی میکند، همچنین راهبردهای یادگیری (تکرار و مرور، بسط معنایی، سازماندهی) خودکارآمدی دانشآموزان را پیش بینی میکند، ولی سایر راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و راهبردهای یادگیری پیشبینی نشد.
The purpose of present study was identifying the Relation between learning resource management strategies and learning strategies with Self- efficacy high school students Amol.The research method was descriptive correlational. The statistical population was the 2950 persons of Amol high school's students in second ant thirst grade mathematics discourse. Among them selected 339 students as sample according to Cochran formula and multi cluster sampling. The research instrument was the part of pintrich and et al questionnaire containing learning resource management strategies learning strategies and Self- efficacy. Data were analyzed with Pearson correlation and multiple regression. A Pearson correlation analysis revealed that there is relation between the learning strategies and learning strategies subscales with Self- efficacy statistically significance. Regression analysis showed that learning resource management strategies (time and study environment management and and help seeking) predict student's Self- efficacy, learning strategies (rehearsal, organization and elaboration) predict student's Self- efficacy. but other learning resource management strategies and learning strategies don’t predict.