چکیده:
راه اندازی کسب و کار در دانشگاه الکترونیکی، یکی از مهمترین حوزه هایی است که با به کارگیری
فناوریهای نوین به عنوان یک چالش جدید شناخته شده است. بسیاری از روشهای سنتی راه اندازی
کسب و کار متحول گشته و روش ها و ارزش های جدید فراوانی پا به عرصه وجود نهادند. در همین راستا
مطالعه سیستم های جدید راهاندازی کسب و کار در دانشگاه الکترونیکی در جهان پیچیده امروز ضروری
است. علیرغم اینکه برخی کسبوکارها در حوزهی کاری خود به موفقیت نائل میشوند، اما
کسبوکارهای زیادی وجود دارند که با شکست مواجه می شوند. علت شکست این کسبوکارها به
انتخاب مدل کسبوکار مناسب برمیگردد. در خصوص مدلهای راه اندازی کسب و کار در دانشگاه
الکترونیکی شاید بیشترین اظهارنظرها صورت گرفته است، اما کمترین اتفاق نظر تاکنون در مورد آن
وجود داشته است. به کارگیری واژه مدل های کسب و کار از جنبههای نظری و کاربردی درده یا پانزده
سال اخیر روند رو به رشد داشته است. از آنجا که رشد استفاده از این واژه همزمان با رشد اینترنت و
تجارت الکترونیک بوده است. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلهای راه اندازی کسب و کار در
دانشگاه الکترونیکی با استفاده از تکنیکهای جدید انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد
کیفی است. نتایج تحقیق مبین آن است که بهترین مدل در موفقیت کسب وکارها، مدل فروشگاه
الکترونیکی و مدل تبلیغات می باشد
خلاصه ماشینی:
حال باتوجه به روند سريع رشد تکنولوژي، اين سوال پيش ميآيد که چگونه ايده ها، محصولات و خدمات خود را ميتوان درفضاي اينترنت به مخاطبان عرضه کرد وبراي شروع فعاليت خود چه روند قانونياي را بايد پشت سر گذاشت ؟ يکي از راه هاي کسب درآمد سريع و بدون نياز به سرمايه گذاري بالا راه اندازي کسب و کارهاي اينترنتي است که اکثر آن ها نيز ابتدا از خانه ها آغاز ميشود و سپس رشد کرده و تبديل به شرکت هاي بزرگ ميشوند.
فن آوري، اين شرکت ها را در تطبيق با کسب و کار الکترونيکي براي افزايش بهره وري و کيفيت ، کاهش هزينه ها و پاسخ گويي سريع به مشتريان و شرکاي تجاري، تحت تاثير قرار ميدهد؛ در نتيجه ، کاربرد و تطبيق اثربخش کسب و کار الکترونيکي به چالش اساسي سازمان ها تبديل شده است (سوتو- آکوستا، پوپا و پالاشس مارکوس ،٢٠١٥٢).
به مشتريان خود سازمان ها و شرکت هايي را که طريق الکترونيکي از خدمات شما استفاده کرده اند و يا مي کنند معرفي کنيد و نکات و ويژگيهايي که براي آنها در استفاده از اين گونه خدمات فراهم شده خاطر نشان شويد.
ايماني، زور و گرگي (١٣٩٤) نقش تجارت الکترونيکي در مديريت زنجيره تامين شرکت هاي کوچک و متوسط را مورد مطالعه قرار 7- Grant 8- Popa, Soto – Acosta, Perez-Gonzalez 9- Raymond, Bergeron, Blil 10- Devaraj & Kohl داده و به اين نتيجه رسيده اند که پيشرفت فناوري اطلاعات ، عامل مهمي براي تغيير فضاي کسب وکار است (ايماني، زور و گرگي، ١٣٩٤).
An investigation of the effect of electronic business on financial performance of Spanish manufacturing SMEs. Technological Forecasting and Social Change.