چکیده:
مسئله علم و دین امروزه از چالش برانگیز ترین موضوعات علمی در قلمرو علم و دین و در نحوه تعامل این
دو با هم است. در این بحث با الگوگیری از «ایان باربور» در کتاب علم و دین» نحوه ارتباط علم و دین را
در چهار مقوله تعارض» استقلال» گفت وگو و یکپارچگی تقسیم بندی کرده و با توصیف مقولات
چهارگانه به بررسی و تبیین نظر علامه جعفری خواهیم پرداخت. علامه حقیقت دین را سوق دادن بشریت
به سوی کمال می داند و عقل بشری را بزرگترین وسیله و سرمایه برای دانش و علم معرفی میکند» همان
گونه که علوم مختلف تضادی با یکدیگر ندارند و حتی میتوانند مکمل یکدیگر باشندء بین علم و دین
هرگز نزاعی نیست. مباحثی که مقاله حاضر با مدنظر قرار دادن آرای علامه به آنها خواهد پرداخت؛
راههای ارتباط علم و دین» رویکرد علامه در نحوه ارتباط علم و دین» علم و دین در حیات معقول» رابطه
علم و فلسفه و دین با حیات معقول» تعارض بین دین و علم و فلسفهء عوامل و منشا بروز ایده تضاد در علم
و دین است
خلاصه ماشینی:
در دنياي اسلام به عنوان نمونه ، در فاصله زماني بين شيخ موسي خوارزمي تا ابن سينا، پنج هزار رياضي دان وجود داشته است که ابن سينا خود پزشکي نامدار بود که در عين حال ، مطالب فراواني در زمينه فلسفه نگاشته و مباحثي فراوان درباره عرفان در «اشارات » دارد، و هيچ نزاعي بين آنان رخ نداده بلکه يک داشمند هم صاحب تفکر و ايده و نظر در علوم کلاسيک و جديد بود و هم به عنوان عالم ديني صاحب نظر بود و در هر دو حوزه علم و دين تحقيق و فعاليت داشت .
(ايان باربور، ١٣٩٢، ٢٥٠-١٩١، گلشني، ١٣٩٣، ٥٨-٥٤) ٢- رويکرد علامه در نحوه ارتباط علم و دين علامه در کتاب «علم و دين در حيات معقول »، در مقدمه اي با عنوان «رابطه علم و دين » سرگذشت علم و دين را به تصوير ميکشد، و از جنگ ساختگي بين اين دو مقوله سخن ميگويد، و براين باور است که نزاع موجود ميان علم و دين را عده اي سودجو به راه انداخته و قرن هاي متمادي از آن سود برده اند، اما آلان بشر در برهه اي از تاريخ قرار دارد که لزوما بايد اين سوء تفاهم را رفع کند.
٢. ٢- رابطه علم و فلسفه و دين با حيات معقول علامه بعد از اثبات دو رويه بودن انسان و نياز همزمان به علم و دين به اين مبحث مي پردازد که چه رابطه اي بين اين مقولات برقرار است .