چکیده:
نظام ارزشیابی توصیفی برای رفع نواقص نظام ارزشیابی جاری (سنتی) در دوره ی ابتدایی درایران، از سال
١٣٨٢ با هدف ایجاد تغییرات بنیادی در نظام موجود ارزشیابی و با عنایت به رویکردهای - تحصیلی ١٣٨٣
نوین در فرایند یاددهی- یادگیری و شیوههای اثربخش ارزشیابی دانش آموزان، بر اساس دستورالعمل
شورای عالی آموزش و پرورش درتعدادی از مدارس دورة ابتدایی اجرا شد. البته این نظام با وانش های
متفاوتی از طرف دست اندرکاران آموزشی مواجه شد. در این مقاله سعی بر این است که مقایسه ای هر
چند کوتاه (An Overview) بین دو روش اموزشی سنتی و توصیفی با تکیه بر پیشینه تحقیقات صورت
گرفته در داخل و خارج از کشور صورت گیرد. این مطالعه از نوع تحقیقات مروری سیستماتیک میباشد
که اطلاعات مورد نظر با مراجعه به مدارک و اسناد موجود و کتابخانه ای فراهم شده است. بررسی
پیشینه ی پژوهش نشان میدهد که اکثر پژوهش های انجام شده تاثیر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی را بر
دانش آموزان پایه های اول، دوم و سوم مورد ارزیابی قرار داده اند ؛ این در حالی است که به دلیل عدم
تنوع و پیچیده گی دروس در این سه پایه تحصیلی و همچنین عدم تثبیت صفات روحی و روانی دانش
آموزان در این سطوح سنی نمی توان یافته های حاصل از اجرای این پژوهش ها را به پایه های بالاتر تعمیم
داد.
خلاصه ماشینی:
بررسي پيشينه ي پژوهش نشان ميدهد که اکثر پژوهش هاي انجام شده تاثير اجراي طرح ارزشيابي توصيفي را بر دانش آموزان پايه هاي اول ، دوم و سوم مورد ارزيابي قرار داده اند ؛ اين در حالي است که به دليل عدم تنوع و پيچيده گي دروس در اين سه پايه تحصيلي و همچنين عدم تثبيت صفات روحي و رواني دانش آموزان در اين سطوح سني نميتوان يافته هاي حاصل از اجراي اين پژوهشها را به پايه هاي بالاتر تعميم داد.
واژه هايکليدي: ارزشيابي سنتي، ارزشيابي توصيفي، نظام ارزشيابي ٣٥٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هشتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * مقدمه آسيب ها و کاستيهاي موجود در نظام ارزشيابي تحصيلي ايران چون حافظه پروري وکم توجهي به حيطه ها و سطوح مختلف يادگيري، تحميل اضطراب نامطلوب به دانش آموزان ، افزايش تکرار پايه ي تحصيلي، هدف شدن امتحان به جاي يادگيري، کم توجهي به بهداشت رواني محيط ياددهي- يادگيري از يک سو و از سوي ديگر حضور يافته هاي جديد علمي در حوزه ي روان شناسي و علوم تربيتي، شرايط جديد و نيازهاي نوين ، زمينه ساز ايجاد تغييرات در نظام ارزشيابي ايران بوده اند (شکوهي وقره داغي، ٢٠٠٩) تغييرات نظام ارزشيابي کلاسي در جهت بهبود وضعيت يادگيري دانش آموزان پديده ايي است که امروزه در اکثر کشورهاي جهان مشاهده ميشود.
studying parents and Teachers attitude toward the effectiveness of Descriptive Evaluation in Tehran primary ٣٦٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هشتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * schools, first and second grades.