چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر سازگاری با مدرسه در دانشآموزان با علایم
بیش فعالی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مادران دانشآموزان با علایم بیش فعالی به مراجعه کننده مرکز
ثامن الائمه شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۹۷ که حدود ۱۲۰ نفر بودند را شامل گردید.
به روش نمونهگیری هدفمند ۳۰ مادر دانشآموزانی که نمره پایین در پرسشنامه سازگاری با مدرسه (سینها و
سینگ. ۱۹۹۳) در پیش آزمون کسب کردند و دارای ملاکهای ورود و خروج بودند به عنوان نمونه آماری انتخاب
شدند. این ۳۰ نفر به طور تصادفی در ۲ گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل گزینش شدند که گروه آزمایش» آموزش
برنامه فرزندپروری مثبت براساس برنامه فرزندپروری مثبت راجرز (۱۳۹۴) را دریافت کرد و گروه کنترل که در
لیست انتظار قرار دارند و درمانی دریافت نکرد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و برای
تسریع در نتایج حاصله از نرم افزار spss-21 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این بود که آموزش برنامه
فرزندپروری مثبت بطور معناداری منجر به افزایش سازگاری با مدرسه در دانشآموزان با علایم بیش فعالی شده به
عبارت دیگر سازگاری با مدرسه دانشآموزان با علایم بیش فعالی شرکت کننده در گروه آزمایش بطور معناداری
نسبت به گروه کنترل افزایش یافت.
خلاصه ماشینی:
1 Ericka & Wodka 2 Diagnostic and statistical manual of mental disorders 3 American Psychiatric Association 4 Nina, Sylvie & Kimberly 5 Paul 6 Extremera, Duran & Rey 7 Bernard 8 Chan 35 از سوي ديگر بهبود سازگاري دانش آموزان در گام نخست مستلزم تربيت صحيح و کارآمد والدين ميباشد.
از آنجا که سلامت هر فرد وابسته به روابط بين فردي وي ميباشد و اولين رابطه بين فردي از رابطه والدين و فرزند منشأ مي - گيرد و نيز با توجه به نقش انکار ناپذير کيفيت رابطه والدين و فرزند بر سلامت روحي، رواني، اجتماعي، عاطفي و تحصيلي فرزند و نيز عدم وجود پژوهشي منسجم و کاربردي در خصوص موضوع پژوهش ، محقق بر آن شده است تا به سؤال زير پاسخ دهد: آيا آموزش برنامه فرزندپروري مثبت بر سازگاري با مدرسه در دانش آموزان با علايم بيش فعالي مؤثر است ؟ روش پژوهش : روش پژوهش از نوع نيمه آزمايشي و طرح تحقيق از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه آزمايشي و کنترل است .
معيارهاي ورود و خروج به مطالعه عبارتند از: مادران دانش آموزان با علايم بيش 1 Sanders 2 Daley & O’Brien 36 فعالي، پايين بودن نمره سازگاري با مدرسه ، عدم شرکت همزمان در ساير برنامه هاي درماني و عدم دريافت مشاوره فردي يا دارو درماني، تمايل و رضايت آگاهانه براي مشارکت در پژوهش بود.
يافته هاي پژوهش : فرضيه پژوهش : آموزش برنامه فرزندپروري مثبت بر سازگاري با مدرسه در دانش آموزان با علايم بيش فعالي مؤثر است .