چکیده:
تحقیق حاضر با هدف "بررسی تاثیر سبک رهبری تحول گرا بر تسهیم دانش با تاکید بر نقش توانمند
سازی روانشناختی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی به عنوان متغیرهای تعدیل گر در وزارت ورزش و
جوانان " طراحی و اجرا شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان می
باشد (740) نفر بود. با استفاده از جدول حجم نمونه گیری کرجسی و مورگان تعداد 255 نفر به عنوان
نمونه تحقیق برآورد شد. دسترسی به نمونه ها، بر اساس انتخاب تصادفی ساده صورت گرفت. ابزار
مورد استفاده برای جمع آوری داده ها در این تحقیق شامل پرسشنامه سبک رهبری تحول گرا باس و
آولیو (1997)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995)، تعهد سازمانی مایر و همکاران (1993)، رفتار
شهروندی سازمانی پوداسکف و همکاران (1990) و تسهیم دانش بوک و همکاران (2005) بود. به
منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آزمون معادلات ساختاری و از نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که سبک رهبری تحول گرا بر تسهیم دانش کارکنان تاثیری به میزان 0/288 می گذارد. نتایج تحقیق حاضر همچنین نشان داد که متغیرهای توانمند سازی و تسهیم دانش دارا بودند. توانمندسازی روانشناختی برای رابطه سبک رهبری تحولگرا و تسهیم دانش، نقش تعدیلگری دارد و از نوع میانجی جزئی است. همچنین تعهد سازمانی برای رابطه سبک رهبری تحولگرا و تسهیم دانش، نقش تعدیلگری دارد و از نوع میانجی جزئی است و رفتار شهروندی سازمانی برای رابطه سبک رهبری تحولگرا و تسهیم دانش، نقش تعدیلگری دارد و از نوع میانجی جزئی است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در میان متغیرهای تعدیل گرا تعهد سازمانی با تاثیر 0/309 بر تسهیم دانش مهمترین نقش را در میان سایر متغیرهای تعدیل گر در تحقیق ایفا نمود.
خلاصه ماشینی:
تعيين تاثير سبک رهبري تحول گرا بر تسهيم دانش با درنظرگرفتن نقش توانمندسازي روانشناختي کارکنان ، تعهد سازماني و رفتار شهروندي سازماني (مورد مطالعه : وزارت ورزش و جوانان ايران ) اسداله تلخابي ١،صديقه خواجه افلاطون ٢،ابراهيم دلدار٣ ١.
دانشجوي دکتري مديريت ورزشي دانشگاه تهران چکيده تحقيق حاضر با هدف "بررسي تاثير سبک رهبري تحول گرا بر تسهيم دانش با تاکيد بر نقش توانمند سازي روانشناختي ، تعهد سازماني و رفتار شهروندي به عنوان متغيرهاي تعديل گر در وزارت ورزش و جوانان " طراحي و اجرا شد.
ابزار مورد استفاده براي جمع آوري داده ها در اين تحقيق شامل پرسشنامه سبک رهبري تحول گرا باس و آوليو (١٩٩٧)، توانمندسازي روانشناختي اسپريتزر (١٩٩٥)، تعهد سازماني ماير و همکاران (١٩٩٣)، رفتار شهروندي سازماني پوداسکف و همکاران (١٩٩٠) و تسهيم دانش بوک و همکاران (٢٠٠٥) بود.
نتايج تحقيق حاضر همچنين نشان داد که متغيرهاي توانمند سازي روانشناختي ، تعهد سازماني و رفتار شهروندي نقش تعديل گرا را در رابطه بين سبک رهبري تحول گرا و تسهيم دانش دارا بودند.
با فرض تاثير رهبري تحول گرا برتسهيم دانش در اين تحقيق در نظر است نقش ميانجي گري توانمند سازي روانشناختي کارکنان ، تعهد سازماني و رفتار شهروندي سازماني بر رابطه بين دو متغير رهبري تحول گرا و تسهيم دانش مورد مطالعه قرار گيرد.
از اين رو با توجه به نتايج تحقيق حاضر مي توان چنين انتظار داشت که بهبود سبک رهبري تحول گرا در سازمان ، به خوبي مي تواند منجر به افزايش رفتار شهروندي سازماني در ميان کارکنان وزارت ورزش گردد.
"Knowledge sharing: the influences of learning organization culture, organizational commitment, and organizational citizenship behaviors", Journal of Leadership and Organizational Studies, Vol. 18 No. 3, pp.