چکیده:
مدرسه بهعنوان مرجع آموزشوپرورش نسلهای فردا باید در کنار زمینههای علمی، مهارتهای لازم برای زندگی را آموزش دهد اما متاسفانه در نظام آموزشی فعلی مدارس، از مهارتآموزی، که یکی از ارکان مهم پرورش میباشد، غفلت شده است. تاکید زیاد مدارس بر اختصاص دادن ساعات فوق برنامه به آموزشهای نظری (تئوریک) باعث کاهش آموزشهای مهارتی و در نتیجه بروز مشکلات جدی در روند هدایت تحصیلی و اشتغال فارغالتحصیلان میشود.
فرایند هدایت تحصیلی، لزوما روندی اجرایی در پایه نهم نیست و پایهگذاری آن باید براساس ایجاد موقعیتهایی همچون کشف استعداد در سالهای قبل آغاز شود.
خلاصه ماشینی:
پنجشنبه های مهارتی / کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی / کارشناس ارشد مدیریت آموزشی؛ سید سعید حسینی / سید حجت اله روحانی ۱۳۹۸/۰۳/۱۸ طرح مهارت آموزی دانش آموزان دبیرستان غیردولتی پسرانه مهندس نجفی (دوره اول) وابسته به مؤسسه فرهنگی شهید آیت الله مدرس (ره) ناحیه چهار آموزش و پرورش اصفهان اشاره مدرسه بهعنوان مرجع آموزشوپرورش نسلهای فردا باید در کنار زمینههای علمی، مهارتهای لازم برای زندگی را آموزش دهد اما متأسفانه در نظام آموزشی فعلی مدارس، از مهارتآموزی، که یکی از ارکان مهم پرورش میباشد، غفلت شده است.
در سند تحول بنیادین نظام آموزشوپرورش به موضوع مهارتآموزی به شرح زیر اشاره شده است: در صفحه 40 در بیان راهکارهای تنوعبخشی به محیطهای یادگیری در فرایند تعلیموتربیت رسمی عمومی: راهکار 5 ـ 6ـ تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارتآموزی برای تمام دورههای تحصیلی بهویژه دانشآموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه درسی و آموزشی؛ در ابتدای تابستان، برای تنظیم برنامههای سال تحصیلی جدید جلسات متعددی در دبیرستان غیردولتی مهندس نجفی واقع در ناحیه چهار آموزشوپرورش شهر اصفهان برگزار شد و پیشنهادهای مختلفی جهت برگزاری کلاسهای مختلف ریاضی، علوم، زبان انگلیسی و ...