چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی تشخیصی نسخه سوم مقیاس توانایی های شناختی وودکاک جانسون در دانش آموزان ناتوان یادگیری شهر اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر با ناتوانی یادگیری از پایه اول تا پنجم مقطع ابتدایی شهر اهواز بود. که درسال تحصیلی92- 1391 از مراکز دولتی و غیر دولتی مشکلات ویژه ی یادگیری این شهر خدمات ویژه آموزشی - درمانی دریافت می کردند. نمونه تحقیق شامل 60 دانش آموز ناتوان یادگیری بود که به روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از نسخه چهارم تکمیل یافته مقیاس های هوشی وکسلر و نسخه سوم مقیاس توانایی های شناختی وودکاک جانسون استفاده شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. روش گرد آوری اطلاعات به صورت میدانی و روش اجرا به صورت انفرادی و چهره به چهره بود؛ جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی مانند محاسبه فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و منحنی راک استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که هوشبهر دانشآموزان ناتوان یادگیری «حافظه فعال» و «مقیاس کل» کمتر از دانشآموزان عادی میباشند. همچنین تفاوت معنیداری بین عوامل شباهتها، واژگان، فهمیدن، اطلاعات، استدلال کلمه، مفاهیم تصویر، ظرفیت عدد، توالی عدد- حرف و نمادیابی با نمرات تراز در دانشآموزان ناتوان یادگیری وجود دارد و عوامل شباهتها، واژگان، فهمیدن، اطلاعات، استدلال کلمه، مفاهیم تصویر، ظرفیت عدد، توالی عدد- حرف و نمادیابی در تشخیص دانشآموزان ناتوان یادگیری دارای روایی تشخیصی میباشند.
The purpose of this study was to investigate Learning disability diagnostic validation by Woodcock-Johnson III Tests of Cognitive Abilities in Ahvaz city. Statistical Society this study includes all male and female students with learning disabilities from the first to fifth grade of elementary school in Ahvaz. In the academic year 2012-2013, from the state and non-governmental centers, the individual learning problems of the city received special educational-therapeutic services. The research sample consisted of 60 students with learning disabilities who were selected through purposeful sampling. For data collection was completed the fourth edition of the Wechsler Intelligence Scale and Scaled cognitive abilities, Woodcock-Johnson III version was used. The descriptive study design was of similar causal type. The information gathering method was fieldwork and individual and face-to-face method; Direction data analysis descriptive statistics methods such as frequency, percentage, mean, standard deviation were used. The results of the research showed that student intelligence unable to learn "active memory" and "total scale" Less than usual students there is also a significant difference between the similarities, vocabulary, understanding, information, Reasoning word, image Concepts, Number capacity, Number sequence -Character and symbolism. There are equal learning scores in learning disabilities and the factors of similarities, vocabulary, understanding, information, reasoning word, Image concepts, number capacity, number sequence - letter and symbolizing in diagnosis, students with learning disabilities have diagnostic validity.
خلاصه ماشینی:
در مقابل ، در تحقيق تامسون که مجموعه آزمونهاي شناختي وودکاک جانسون را به عنوان کارآمدترين ابزار سنجش ناتواني يادگيري مطرح مي کند، دويد و تيپش (٢٠٠٧)، با استناد به پژوهش هاي متعدد عنوان مي کنند که نسخه ي پنجم هوش آزماي استنفورد – بينه با محاسبه ي نمره ي توانايي خواندن ، نه تنها به تشخيص ناتواني يادگيري در زمنيه هاي خواندن دست يافته ، بلکه مي تواند شدت و نوع اختلال را نيز مشخص سازد و قابليت بالايي را در شناسايي و پيشگيري از نارساخواني به عهده گيرد.
به اين صورت که مشکلي به نام ناتواني يادگيري به دلايل مختلف در برخي از کودکان شکل گرفته است که در اين پژوهش عملکرد آنها بوسيله دو ابزار نسخه چهارم تکميل يافته مقياس هاي هوشي وکسلر با نسخه سوم مقياس توانايي هاي شناختي وودکاک جانسون مورد مقايسه قرار مي گيرند.
اين مقياس شامل ١٠ خرده آزمونهاي شناختي است که عبارتند از: آزمون ١: فهم کلامي، آزمون ٢: يادگيري ديداري – شنيداري، آزمون ٣: روابط فضايي، آزمون ٤: ترکيب صدا، آزمون ٥: شکل گيري مفهوم ، آزمون ٦: انطباق ديداري، آزمون ٧: معکوس سازي اعداد، آزمون ٨:کلمات ناتمام ، آزمون ٩: حافظه فعال شنيداري، آزمون ١٠:حافظه شنيداري- ديداري توأم با تأخير اعتبار و روايي نسخه سوم مقياس توانايي هاي شناختي وودکاک جانسون پومپلن و کاستل ١ (٢٠١٠) نيز در راستاي استفاده از نسخه پنجم هوش آزماي استنفورد بينه ، براي سنجش ناتوانايي يادگيري از نمرات 2 خواندن نسخه سوم آزمون و ودکاک جانسون نيز استفاده کردند و با استفاده از آزمون مزبور به عنوان ملاکي معتبر به روايي ملاکي پرداختند.