چکیده:
مقدمه: مهارت های زندگی نقش مهمی در ارتقاء توانایی های روانی نوجوانان در زمینه تنظیم هیجانات، خودآگاهی و سازگاری اجتماعی ایفا می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر اختلالات هیجانی (اضطراب و افسردگی) دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر بهمئی بود. روش: این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه آزمایشی و گروه گواه است. از بین کلیه دبیرستان های پسرانه شهرستان بهمئی تعداد 3 دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه سنجش علایم آسیب روانی (DASS) بر روی تمامی دانش آموزان پسر پایه سوم اجرا شد. از بین دانش آموزانی که نمره آنها در این پرسشنامه در دامنه (84-42) قرار داشت، 60 نفر به تصادف انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارت های زندگی در 10 جلسه هفتگی برای گروه آزمایش برگزار شد. در پژوهش حاضر به منظور بررسی فرضیه های پژوهش از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد آموزش مهارت های زندگی موجب کاهش اضطراب (43/8 = F و 005/0 >p)، و افسردگی (56/12 = F و 001/0 >p) در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل گردیده است. نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی در دانش آموزان دبیرستانی موجب ارتقاء توانمندی های روانی- اجتماعی و کاهش اختلالات هیجانی آنان می گردد.
Introduction
Life skills play important role in promoting mental abilities for regulating emotions, self awareness and social adaption in adolescents. The aim of this study was examination of effectiveness life skills training on emotional disorders (anxiety and depression) among boy high school students in bahmaie.
Method
the research is semi-pilot and pretest-posttest type with a control group. Among all high school boy students in Bahmaei 3 schools were chosen randomly. All student of third grade from these school were examined by Depression,Anxiety and Stress Scale (DASS-21) .Sixty students from whose that received between 42-84,were selected randomly and they located in experimental group (30) and control group (30). Life skills training program was held in 10 sessions for students in experimental group. Analysis of covariance was used to examine this hypothesis.
Results
analysis of experimental group before and after training revealed significant difference in anxiety (F=8/43 and p<0/005) and depression (F=12/56 and p<0/001).
Conclusion
According to this study life skills training reduces anxiety and depression in boy high schools students.
خلاصه ماشینی:
آموزش مهارت هاي زندگي و تاثير آن بر اختلالات هيجاني پسران نوجوان Effectiveness of life skills training on emotional disorders among adolescence boys دکتر مريم اسماعيلي Dr. Maryam Esmaili Assistant professor of psychology, Isfahan استاديار گروه روان شناسي دانشگاه اصفهان University نوشين بصيري نويسنده مسئول Nooshin Basiri * دانشجوي دکتري روان شناسي باليني دانشگاه شيراز PhD student of clinical psychology, Shiraz University چکيده Abstract مهارت هاي زندگي نقش مهمي در ارتقاء توانايي هاي رواني نوجوانان در زمينه Life skills play important role in promoting mental تنظيم هيجانات ، خودآگاهي و سازگاري اجتماعي ايفا مي کند.
Results: analysis of experimental group before and تحليل نشان داد آموزش مهارت هاي زندگي موجب کاهش اضطراب (٨/٤٣ = after training revealed significant difference in anxiety F و ٠/٠٠٥ 0/005) and depression (F=12/56 and در مقايسه با گروه کنترل گرديده است .
به همين منظور اين پژوهش با هدف بررسي اثر بخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر اضطراب و افسردگي دانش آموزان پسر دبيرستاني شهر بهمئي و مقايسه آن با گروه کنترل انجام شد.
بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر کاهش اختلالات هيجاني نوجوانان پسر بود.
همچنين کاهش افسردگي و اضطراب از طريق آموزش مهارت هاي زندگي باعث افزايش عزت نفس در دانش آموزان مي شود و علاوه بر افزايش خودآگاهي، تعاملات بين فردي را تسهيل مي کند(صبحي قراملکي، رجبي،٢٠١٠) و با توجه به اين که سرچشمه اضطراب و افسردگي در فرد، انديشه هاي اوست ، موجب افزايش شناخت و تغيير بينش و نگرش درباره افکار و احساسات و هيجانات در افراد مي شود.