چکیده:
روایات به عنوان دوّمین منبع آموزههای دینی، پس از قرآن از اهمیت بسیاری
برخوردار است. از آنجا که رسالت اصلی دین و اولیاء الهی، هدایت انسان به سوی
کمال و تقرّب به خداوند متعال است؛ این مسئله حایز اهمیت است که حضور
منحصر به بیان احکام و معارف دینی نیست؛ بلکه رسالت معصومان (ع) معصومان
در هدایت بشر و سعادت آنها، هم حیات دنیوی و هم حیات اخروی انسان
را شامل می شود. هر محققی با مراجعه به منابع حدیثی با گستره ی وسیعی از
احادیث روبرو م یشود که شامل دانستنی های فراوان، از علو متجربی است. این
مهم، خود نشا ندهنده دغدغه ی دیگر آن بزرگوران در زندگی پر خیر و برکت
آنهاست و آن، ضرورت تصحیح سبک زندگی انسان در همین حیات دنیوی است.
در این نوشتار که به صورت توصیفی- تحلیلی و روش کتبخان های نگاشته شده
است پس از مفهو مشناسی واژه روایات و علو متجربی، از باب نمونه برخی از روایات
همسو با نتایج علم ی در علوم تجربی، تحت یک عنوان مجزّا ارائه شده است.
امید است مخاطب با مطالعه این نمون هها بیشتر با جایگاه و معارف اهل بیت پیامبر(ص) آشنا شود.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که رسالت اصلی دین و اولیاء الهی، هدایت انسان به سوی کمال و تقرب به خداوند متعال است؛ این مسئله حایز اهمیت است که حضور معصومان (ع) منحصر به بیان احکام و معارف دینی نیست؛ بلکه رسالت معصومان (ع) در هدایت بشر و سعادت آنها، هم حیات دنیوی و هم حیات اخروی انسان را شامل میشود.
به عنوان نمونه میتوان به حدیث ذیل در بحث «ورم صورت» اشاره کرد: در حدیثی از کتاب عللالشرایع از شیخ صدوق (ره)؛ امیرالمومنین (ع) میفرمایند: برادرم عیسی (ع) از شهری عبور کرد، افرادی در آن شهر بودند که صورتهای آنها متورم شده بود از او سئوال کردند: علت چنین اتفاقی چیست؟ و درمان آن چگونه است؟ و او پاسخ داد: شما دائما هنگام خواب دهانهای خود را میبندید هوایی از معده حرکت میکند تا از طریق دهان بیرون بیاید، شما با این کار مانع خروج آن میشوید، پس دچار تورم صورت شدهاید.
. همچنین در بخش مفهومشناسی اشاره می شود که مقصود از روایات، مجموعه احادیث موجود در منابع روایی است، هر چند آن احادیث نیازمند بررسیهای سندی و دلالی باشند و منظور از علوم تجربی در این پژوهش، دانشهایی هستند که از طریق تجربه و حس به شناخت میرسند، مانند زیستشناسی و ...
(رابطه علم و دین، ص 61) پس در این نوشتار مقصود از علومتجربی «مجموعه قضایای حقیقی که از راه تجربه حسی قابل اثبات است میباشد که تقسیم بندیهای مختلفی دارد.