چکیده:
زمان و مکان در عقود غیر حضوری مورد تامل زیادی است. چرا که زمان و مکان در این گونه عقود، همزمان و هم مجلس نیست. در این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی با استفاده از داده های کتابخانهای در تلاش پاسخ به این مسئله هستیم که عقود غیرحضوری درچه مکان و زمانی ابرام میگردد. نتایج این تحقیق نشان میدهد. که در حقوق افغا نستان با توجه به نظریات چهارگانه، نظریه اطلاع را به عنوان اصل و قاعده تلقی کرده. و وصول قبولی را قرینه ای بر اطلاع دانسته است بند ۲ماده ۵۲۳ در این زمینه مقرر کرده است: «قبول بهمجرد وصول به ایجاب کننده چنان فرض میشود که، به آن علم حاصل شده است». در حقوق ایران با توجه به ماده ۱۹۱ قانون مدنی نظریه اعلان مورد پذیرش قرارگرفته است. و مکان عقد با توجه به حقوق افغانستان مکان ایجاب کننده و اما بر طبق حقوق ایران مکان مخاطب ایجاب میباشد. با این توصیف، حقوق ایران و افغا نستان از نظر زمان و مکان در عقود حضوری تفاوت چشم گیری دارند.
خلاصه ماشینی:
برای تشخیص زمان انعقاد عقد باید اراده قطعی مخاطب ایجاب کننده را در یافت چرا که زمانیکه نامه ارسال نکرده باشد، قرینه براین است.
ماده 339 قانون مدنی ایران نیز در این مورد مقرر کرده که موید نظریه اعلان قبول است: «پس از توافق بایع ومشتری در مبیع وقیمت آن، عقد بیع به ایجاب قبول واقع میشود...
و در صورتیکه نظریه اطلاع بپذیریم، نتیجه دیگر خواهد داد، در هردو صورت در صورتیکه تاجر قبل از صدور حکم ورشکستگی، بر طبق حقوق ایران مبادرت به صدور قبول نماید، و همینطور در حقوق افغانستان ایجاب کننده اطلاع یابد، عقد درست است.
با در نظر داشت ماده ۲۸۰ قانون مدنی ایران حالات ذیل متصور است: یک) توافق طرفین گاهی اوقات طرفین قبل و یا بعد از انعقاد عقد مبادرت به تعیین محل اجرای تعهد میورزند که؛ در این صورت، محلی اجرای تعهد شناخته میشود و قابل مناقشه نیست.
بند ۱ماده ۵۲۳ قانون مدنی افغانستان در این مورد مقرر میدارد: «عقد بین طرفین غایب در زمان ومکانی کامل پنداشته میشود که ایجاب کننده از قبول طرف مقابل علم حاصل کرده باشد.
بند ۱ماده ۵۲۳ قانون مدنی افغانستان در این مورد مقرر میدارد: «عقد بین طرفین غایب در زمان ومکانی کامل پنداشته میشود که ایجاب کننده از قبول طرف مقابل علم حاصل کرده باشد.
در مورد مکان انعقاد عقد غیر حضوری نیز همانطور که گفته شده است؛ چون عقد معمولا از دو رکن یکی ایجاب و دیگر قبول تشکیل شده است؛ پس، هر جا که مخاطب ایجاب، قبول خود را ابراز کند، مکان در نظر گرفته میشود.