چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تابآوری دانش آموزان مدرسه ملاصدرا شهرستان روانسر بود که در وضعیت آموزش ذهن آگاهی بر تابآوری مورد آزمایش قرارگرفتهاند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن بهصورت پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستان ملاصدرا شهرستان روانسر در سال97-96 بود؛ که مهارتهایی چون کنترل رفتار و بازگشت به سطح اولیه روانی خود بعد از تنش و مشکل را نداشتند. ابتدا تعداد 100 نفر از دانش آموزان به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) پاسخ دادند و سپس 30 نفر از آنها که نسبت به بقیه نمره پایینتری از این مقیاس کسب نمودند، انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند و گروه آزمایش توسط آزمایشگر تحت آموزش ذهن آگاهی طی 8 جلسه هفتگی 5/1 ساعته قرار گرفتند. نتایج آزمایش نشان داد، آموزش مهارت ذهن آگاهی در دانش آموزان معرض استرس و فشار روانی، تنش، خودکنترلی موثر بوده است. با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات تابآوری گروه آزمایش در پسآزمون، می توان نتیجه گرفت که آموزش ذهن آگاهی موثر بوده و موجب افزایش تابآوری دانش آموزان شده است. ازاینرو میتوان نتیجه گرفت آموزش ذهن آگاهی بر تابآوری دانش آموزان ملاصدرا شهر روانسر موثر واقع شد و موجب افزایش آن گردید.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان مدرسه ملاصدرا شهرستان روانسر در سال تحصیلی 97-96 بود که ابتدا تعداد 100 نفر از دانش آموزان به شیوه نمونهگیری خوشه-ای انتخاب شدند از نرمافزار Spss 22 استفاده شد و آزمون آماری تحلیل کواریانس بررسی شد و به پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) پاسخ دادند و سپس 30 نفر از آنها که نسبت به بقیه نمره پایینتری از این مقیاس کسب نمودند، انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند و گروه آزمایش توسط آزمایشگر تحت آموزش ذهن آگاهی طی 8 جلسه هفتگی 5/1 ساعته قرار گرفتند.
بر این اساس و با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات تابآوری گروه آزمایش در پسآزمون، میتوان نتیجه گرفت که آموزش ذهن آگاهی مؤثر بوده و موجب افزایش تابآوری دانش آموزان شده است.
بر اساس نتایج بهدستآمده از پژوهش و نقش مؤثر آموزش ذهن آگاهی بر افزایش تابآوری دانش آموزان، پیشنهاد میگردد شبکههای قوی از حمایت اجتماعی و ارتباطات بین فردی از طریق برنامههای مختلف مدرسهای ایجاد شود و با طراحی برنامههای مفید و کاربردی زمینه افزایش تابآوری و مقابله با استرس دانش آموزان فراهم شود تا از این طریق بهزیستی و سلامت روانی آنان تأمین گردد.
Considering the higher mean scores of the survival of the experimental group in the post-test, it can be concluded that the education of the mind is effective and has increased the resilience of the students.
That the education of the mind can affect the resilience of quot;MullaSadraquot; students in the city of RAVANSAR and increase it.