چکیده:
تعارضات زناشویی فرایندهای روان شناختی، هیجانی و ارتباطی زنان را با آسیب رویارو می سازند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تفکر مثبت بر نشاط ذهنی و سرمایه های روان شناختی زنان دارای تعارضات زناشویی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل همه زنان دارای تعارضات زناشویی شهر تهران در سال 1395 بود که به مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند. در این پژوهش از روش نمونه گیری غیر احتمالی داوطلبانه و گمارش تصادفی استفاده شد. بدین صورت که از میان زنان دارای تعارضات زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره تهران، تعداد 30 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی دو ماه و نیم در 8 جلسه 90 دقیقه ای دریافت نمودند. این در حالی بود که گروه گواه این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکرد. پرسشنامه های مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه نشاط ذهنی (ریان و فردریک، 1997)، تعارض زناشویی توسط براتی و ثنایی (1375) و پرسش نامه سرمایه روان شناختی (لوتانز و اولیو، 2007) بود. داده های برآمده از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج برآمده از تحلیل داده ها نشان داد که آموزش تفکر مثبت بر نشاط ذهنی و سرمایه های روان شناختی زنان دارای تعارضات زناشویی موثر بوده است (P<0.001). بدین صورت که این آموزش توانسته نشاط ذهنی و سرمایه های روان شناختی زنان دارای تعارضات زناشویی را افزایش دهد. برابر با یافته های پژوهش حاضر می توان آموزش تفکر مثبت را به عنوان یک روش کارا جهت بهبود نشاط ذهنی و سرمایه های روان شناختی زنان دارای تعارضات زناشویی پیشنهاد داد.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تفکر مثبت بر نشاط ذهنی و سرمایههای روانشناختی زنان دارای تعارضات زناشویی انجام گرفت.
نتایج برآمده از تحلیل دادهها نشان داد که آموزش تفکر مثبت بر نشاط ذهنی و سرمایههای روانشناختی زنان دارای تعارضات زناشویی مؤثر بوده است (Plt;0.
برابر با یافتههای پژوهش حاضر میتوان آموزش تفکر مثبت را بهعنوان یک روش کارا جهت بهبود نشاط ذهنی و سرمایههای روانشناختی زنان دارای تعارضات زناشویی پیشنهاد داد.
واژگان کلیدی: تفکر مثبت، نشاط ذهنی، سرمایههای روانشناختی، تعارضات زناشویی Abstract Marital conflicts confrontation women's psychological, emotional and communication processes to be harmed.
According to this, accordingly the present study was conducted aiming to investigate effectiveness of teaching positive thinking on mental vitality and psychological capitals in the women with marital conflicts.
The results of the data analysis showed that teaching positive thinking has been effective on mental vitality and psychological capitals in the women with marital conflicts (plt;0.
According to the findings of the present study teaching positive thinking can be suggested as an efficient method to improve mental vitality and psychological capitals in the women with marital conflicts.
مقدار تأثیر آموزش تفکر مثبت بر میزان نشاط ذهنی و سرمایه¬های روانشناختی زنان دارای تعارضات زناشویی به ترتیب 63/0 و 54/0 بوده است.
بحث و نتیجهگیری پژوهش کنونی بهمنظور بررسی تأثیر آموزش تفکر مثبت بر نشاط ذهنی و سرمایههای روانشناختی زنان دارای تعارضات زناشویی انجام گرفت.
یافتههای بهدستآمده از تحلیل دادهها نشان داد که آموزش تفکر مثبت بر نشاط ذهنی و سرمایههای روانشناختی زنان دارای تعارضات زناشویی مؤثر بوده است (Plt;0.