چکیده:
سابقه و هدف: مذهب یکی از عوامل تاثیرگذار در سلامت افراد به ویژه در دوره های
مهم رشد است؛ با وجود این، تاکنون کمتر به بررسی آن در نوجوانان پرداخته شده
است. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین نگرش های مذهبی و سلامت
عمومی دانش آموزان مقطع دبیرستان صورت گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه ی مورد بررسی
120 نفر از دختران دبیرستانی شهر کرج با میانگین سنی 52 / 0 ± 6 / 16 بودند که به
صورت نمونه گیری تصادفی ساده از چهار مدرسه ی واقع در منطقه ی سه این شهر
انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش عبارت است از: پرسش نامه ی
نگرش های مذهبی گلریز براهنی و پرسش نامه ی سلامت عمومی(GHQ-28) برای
تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. در
این پژوهش همه ی مسائل اخلاقی رعایت شده است و نویسندگان مقاله هیچ گونه تضاد
منافعی گزارش نکرده اند.
یافته ها: یافته های به دست آمده نشان دهنده ی رابطه ی معنادار بین نگرش های مذهبی و
سه خرده مقیاس علائم اضطرابی و اختلال خواب، کارکرد اجتماعی و علائم افسردگی
بود( 01 / 0p< )؛ با وجود این، ارتباط معناداری بین نگرش مذهبی و خرده مقیاس
عملکرد جسمانی وجود نداشت ) 05 / 0p>
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر به روشنی گویای تاثیرگذاری نگرش های مذهبی بر
سلامت عمومی دانش آموزان است.