چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی مولفههای آموزش ضمن خدمت و تعیین رابطه آنها با بهبود عملکرد کارکنان (مورد:سازمان پزشکی قانونی کشور) است. مطالعه حاضر، مقطعی و از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری، 2800 نفر از کارکنان شاغل در 31 اداره کل پزشکی قانونی کشور در سال 1396 میباشد که از میان آنان و بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 338 نفر بعنوان نمونه آماری پژوهش از میان 15 استان، انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها، از دو پرسشنامه محقق ساخت موسوم به آموزش ضمن خدمت و بهبود عملکرد(1396) استفاده شد. روایی صوری و سازهای پرسشنامهها توسط صاحب نظران و خبرگان امر، تایید و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب برابر (89/0=α) و (87/0=α) محاسبه گردیدند. ضریب همبستگی بین مولفههای آموزش ضمن خدمت(9 مولفه شناسایی شده) با بهبود عملکرد(3 مولفه)، 77/0 بود که فنآوری و عملکرد فردی به ترتیب، 92/0 و 96/0 بالاترین ضریب را تبیین و نشان دادند. یافتههای تحقیق نشان میداد که بین مولفههای آموزش ضمن خدمت(نیازسنجی، اهداف و اولویتها، محتوا، برنامهریزی و اجراء، شیوه ارزشیابی، مدیریت اجرایی، تجهیزات و امکانات، فنآوری و دانشپذیران) با بهبود عملکرد کارکنان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد که بهترین پیشبین برای بهبود عملکرد کارکنان با توجه به آموزش ضمن خدمت، نقش فنآوری نوین میباشد.
خلاصه ماشینی:
جهـت گیـری اصـلی ایـن آموزشها، کارها یا وظایف مورد تصدی است (٢٠١٤,Shokrollahi)؛ - آموزش و بهسازی منابع انسانی، نوعی سرمایه گذاری مفید و یک عامـل کلیـدی در توسـعه محسوب میشود که چنانچه به درستی و شایستگی برنامه ریزی و اجراء شود میتوانـد بـازده اقتصادی قابل ملاحظه ای داشته باشد و در ادامـه یـادآور میشـود کـه ارائـه آمـوزش ضـمن خدمت اثربخش در یک سازمان مدرن ، مسـتلزم تفکـر جدیـد و همچنـین مـدل های جدیـد، رویکرد جدید و ابزارها و مکانیزم های جدید است (٢٠١١,Khorasani)؛ - آموزش ضمن خدمت و بهسازی منابع انسانی را مجموعه ای از کنش های هدفمند، از پـیش تعیین و طرح ریزی شده میداند که برای افزایش رفاه و اثربخشـی فـرد و سـازمان ، بـه طـور مداوم و نظام مند به بهبود و ارتقاء سطح دانـش ، مهارت هـا و نگرش هـای معطـوف بـه بهبـود عملکرد شغلی حال و آینده کارکنان میپردازد(١٩٨٩,Abbaszadegan)؛ -آموزش ضمن خدمت ، حوزه حساس و محوری در مدیریت منابع انسانی است و موفقیت آن ، بستگی به عوامل متعددی دارد که برای حفظ انسجام میتوان به طور کلی آنها را بـه عوامـل سازمانی و فردی تقسیم بندی نمود(٢٠١٣,Irene)؛ - فعالیت های یادگیری مستمر و رسمی در درون سازمان که معطـوف بـه بهسـازی عملکـرد کارکنان میشود(٢٠١٥,Hafeez).
Effectiveness Evaluation of empowerment training programs on Qazvin Medical Sciences University Staff's Performance.